Cu o cotă de piață de 31,1%, CFR Marfă activează în transportul feroviar alături de alți 32 de operatori privați. Compania a reușit anul trecut o creștere a cifrei de afaceri cu 34% și a volumului de marfă transportat cu 3,36%, cu focus în special pe cărbuni, produse petroliere și cereale, iar tendința se va menține și anul acesta. Creşterea nu este susţinută însă şi de transporturile intermodale, care au reprezentat doar 2,1% din total, în vreme ce demersurile pentru obținerea de cofinanțări pentru Ro-La au fost abandonate încă din 2018.
Detalii despre evoluția activității CFR Marfă ne-au fost date de directorul general al companiei, Daniel Apostolache.
Cum au evoluat volumele de marfă transportate în 2022 pe calea ferată, comparativ cu anii anteriori? Dar în primul trimestru din 2023?
Anul trecut, activitatea CFR Marfă a cunoscut o redresare după perioada dificilă pe care a reprezentat-o pentru întreaga economie pandemia de coronavirus. Cifra de afaceri a crescut cu 34% în 2022 față de 2021, pierderile prognozate la începutul anului au fost mai mici cu 62%, iar rezultatul operațional la sfârșitul lui 2022 a fost unul pozitiv. Acest fapt a condus la recuperarea a 2,2 puncte procentuale din cota de piață pierdută în favoarea operatorilor privați din 2021. Volumul de marfă transportat de CFR Marfă la nivelul lui 2022 a cunoscut o creştere de 3,36% față de anul anterior, trendul pozitiv continuând și în primul trimestru din 2023, când cantitatea de marfă transportată a crescut cu aproximativ 1% față de primul trimestru din 2022.
Investițiile CFR Marfă sunt axate în proporție covârșitoare pe modernizarea/repararea de material rulant.
Care sunt principalele tipuri de mărfuri pe care le transportaţi?
Principalele grupe de mărfuri transportate anul trecut au fost cărbunii, produsele petroliere și cerealele, structura acestora fiind similară celei din 2021. Transporturile suplimentare pe relația cu Ucraina și Republica Moldova s-au concretizat în creșterea transporturilor de cereale în 2022 față de 2021, de la 6,7% la 7,2% în ponderea totală a mărfurilor transportate. De asemenea, transporturile de produse petroliere au cunoscut o creștere de aproximativ 3% în perioada analizată.
Printre clienții principali ai CFR Marfă enumerăm: OMV Petrom, Complexul Energetic Oltenia, Romcim, Ansett Logistics, Societatea Naţională a Sării, Automobile Dacia, CET Govora, Oscar Downstream.
În ce proporţie a preluat CFR Marfă o parte din marfa care, până de curând, era transportată pe rutier?
La nivelul lui 2022, volumul de marfă transportat în trafic intermodal a reprezentat doar 2,1% din totalul de marfă transportat de CFR Marfă. Acesta a crescut cu 14,8% faţă de 2021 și au fost transportate în special pe relaţii care unesc portul Constanţa cu diferite staţii de pe reţeaua feroviară din România: Ciumeşti/Dorneşti/Găeşti/Bucureşti Sud/Cluj-Napoca Est/Târgu Mureş Sud-Constanţa Port/Constanţa Ferry-Boat şi retur.
Care este evoluţia transportului Ro-La din cadrul programului guvernamental lansat de AFM în 2017-2018? 
Programul guvernamental lansat în 2017 de Administratia Fondului pentru Mediu privind transporturile de tip Ro-La prin care CFR Marfă a obținut finanțare în 2018 a avut o aplicare limitată în timp. În prezent nu avem cunoștință de demersuri făcute de autoritățile publice competente în vederea obținerii acordului din partea Comisiei Europene în acest sens (orice finanțare de acest fel este considerată ajutor de stat și necesită acordul forurilor europene). În lipsa asigurării cofinanțării este dificil de dezvoltat acest tip de transport. Tehnologia necesară este extrem de costisitoare, tarifele rutiere sunt mult mai scăzute decât costurile operării pe calea ferată a acestui tip de transport, iar timpii de tranzit mult mai mari. Serviciul de transport în sistem Ro-La nu este foarte atractiv pentru transportatorii rutieri în lipsa unei finanțări care să asigure menținerea tarifelor la nivelul celor practicate în transportul rutier de mărfuri.
Cum au evoluat volumele de import în 2022 şi primul trimestru din 2023 pe calea ferată? Dar de export?
Traficul de import, respectiv export, derulat de CFR Marfă a cunoscut o creștere semnificativă de 116,9%, respectiv de 10,66% în 2022 faţă de 2021, ca efect al schimbării fluxurilor de mărfuri generată de conflictul din Ucraina, respectiv al încheierii pandemiei de coronavirus și revenirii economiei. La nivelul primelor trei luni ale lui 2022, creșterea a fost de 224% la traficul de import şi de 87% la cel de export faţă de primul semestru din 2021.
Exporturile realizate de CFR Marfă se fac preponderent către Ungaria, Ucraina și Republica Moldova, iar importurile provin în principal din Bulgaria, Republica Moldova și Ucraina.
Cum au evoluat tarifele de transport?
La capitolul tarife, chiar dacă au existat ajustări ale acestora începând cu martie 2023 […]

[…] Articolul complet îl puteţi citi în revista Logistic Post nr. 3 / iulie 2023. Pentru achiziţii sau abonamente ne puteţi scrie la office@logisticpost.ro. 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut