Deşi în ultimii 2-3 ani incertitudinea economică globală a crescut, atât pe fondul pandemiei, cât şi al războiului şi crizei energetice, modelul de afaceri flexibil al DSV i-a permis companiei să se adapteze rapid la schimbări. Chiar dacă toate cele trei divizii au avut un aport considerabil la rezultatele pozitive ale companiei, motorul creşterii l-a constituit divizia Air&Sea care a reuşit, prin identificarea oportunităţilor contextuale, să obţină o creștere exponențială a cifrei de afaceri. Ca urmare, în 2021 şi 2022, compania a raportat cea mai mare profitabilitate din ultimii ani a diviziei Air&Sea, ceea ce pe mai departe îi dă curajul să privească încrezătoare chiar şi către un an 2023 previzionat a fi de recesiune, neexcluzând în acelaşi timp şi noi posibile investiţii.

Detalii despre realizările, provocările şi planurile companiei am aflat de la Liviu Sandu, Managing Director DSV Air&Sea România:

Care a fost evoluţia cifrei de afaceri în contextul ultimilor ani?

DSV Air&Sea a avut în ultimii trei ani o evoluție crescătoare, în condițiile în care piața a fost mult mai consolidată. În 2020 şi 2021, în contextul pandemiei, am crescut foarte mult pe toate transporturile speciale. Apoi, războiul din Ucraina a adus noi oportunități, dar și multe provocări. Per total, aceste evenimente ne-au adus o creștere exponențială a cifrei de afaceri.

În 2020, cifra de afaceri a fost de 123 de milioane de lei în ambele companii în care se opera pe divizia  Air&Sea (DSV Solutions și DSV Air&Sea), iar în 2021, aceasta a crescut cu aproape 60%, la 196 de milioane de lei. În primele trei trimestre din 2022 compania a înregistrat deja o cifră de afaceri de 179 de milioane de lei, iar estimarea este de 230 de milioane de lei până la finalul anului, respectiv cu 20% mai mult decât anul trecut.

Care a fost evoluţia profitului?

Atât profitul brut, cât și EBITA, au crescut în acelaşi ritm cu cifra de afaceri. Atât anul trecut, cât și anul acesta, am avut cea mai mare profitabilitate din ultimii ani a diviziei Air&Sea. Inclusiv rezultatele grupului arată o creștere de 30% a profitului operațional, ceea ce relevă faptul că este un business sănătos ce crește nu doar din businessul global, ci și din cel local. În ultimii 2-3 ani accentul a fost pus foarte mult pe creșterea business-ului local.

În ce mod a contribuit transportul aerian la creştere? Dar cel maritim?

Cea mai mare creștere a venit din transportul aerian, unde în ultimii trei ani compania a avut proiecte speciale, respectiv transport de măști și de echipamente medicale în perioada pandemiei. Apoi, anul acesta, am avut alte proiecte speciale care au dus la o creștere semnificativă a cifrei de afaceri, dar mai ales a profitabilității. În prezent, transportul aerian are o pondere de circa 60% din activitatea companiei și generează 70% din profitul înregistrat.

Pe de altă parte, activitatea de transport maritim atrage cel mai mult volum. Aici, prețurile liniilor maritime au crescut, astfel că un container a ajuns să coste și 15.000 de dolari până în lunile de vară ale anului 2022 pe relația Shanghai-Constanța, ceea ce a dus la o creştere a prețurilor clienților, dar și a produselor de la raft. Majorarea prețurilor aici a plecat de la lipsa echipamentelor disponibile în perioada pandemiei și imediat după aceasta. Apoi, cum toate afacerile erau în creștere, prețurile mari au fost simțite de toți agenții economici. A urmat războiul, care a stopat dezvoltarea unor sectoare precum cel auto, ca urmare a crizei semiconductorilor. Lipsa materiei prime și creșterea prețurilor au adus perturbări în piață mai ales în perioada martie-septembrie 2022.

Ce alte provocări a adus războiul?

Războiul din Ucraina a adus în Constanța un volum foarte mare de mărfuri al companiei DSV Ucraina, care a fost preluat de filiala din România. Această activitate a contribuit la creșterea cifrei de afaceri şi a profitabilităţii, deşi e un business contextual pe care nu ni l-am fi dorit.

Am venit şi cu un set de măsuri. De exemplu, în zona Siret desfăşurăm un parteneriat cu Crucea Roșie daneză, care ne pune la dispoziție un depozit din care se face transferul ajutoarelor umanitare către Ucraina. Acolo a trebuit să construim o infrastructură logistică împreună cu partenerii zonali, care funcționează foarte bine şi în prezent.

La ce nivel sunt acum preţurile de transport maritim?

În prezent se vede o saturație a volumelor în piață. Avem clienți care spun că volumele lor au atins un maxim istoric în stocuri. În același timp, consumul lunar a scăzut odată cu creșterea prețului la energie. Astfel, preţul transportului maritim a scăzut considerabil. Dacă la începutul războiului vorbeam de 12.000-15.000 de dolari per container, în Octombrie prețul a scăzut la 3.000 de dolari/TEU pe relația Shanghai-Constanța. Credem că este posibilă o stabilizare la acest preț în perioada imediat următoare, când se pare că vom intra într-o recesiune globală de 6-12 luni, începând din martie 2023.

Dar cele de transport aerian?

Prețurile au crescut și la transportul aerian, cu 30-50%, până în vară, după care au început să scadă. Estimăm și aici o contracţie la nivelul din 2019 pentru următoarele 6-12 luni, dar cred că va fi doar de moment, deoarece ocolirea spațiului ucrainean produce costuri semnificative companiilor aeriene. La începutul războiului, am experimentat o scădere a volumelor pe Europa, pentru că o perioadă nu s-a mai transportat nimic în această zonă, însă volumele din China–Europa s-au mutat pe Europa-Orientul Mijlociu şi Orientul Mijlociu-Asia, ceea ce a crescut tarifele, rutele devenind mai lungi. Credem, însă, că va urma o scădere a tarifelor de transport aerian din cauza reducerii consumului global, dar apoi va fi o stagnare a costurilor.

Oricum, anul acesta a fost atipic pentru transportul aerian, fiind afectat de creșterea costurilor de operare. 2022 a fost un an record la pierdut bagaje în toată lumea – 700.000 de bagaje până în august, în creștere cu 30% față de 2019. Iar conflictul va aduce provocări pentru că şi timpul de tranzit creşte. De la începutul războiului, timpul de tranzit a crescut cu până la 5-7 zile, de exemplu, pe relația Shanghai-Frankfurt.

În concluzie, până la finalul acestui an vom asista la o creștere ușoară a ratelor de transport din cauza scumpirii combustibilului, urmat de stagnare și apoi de o scădere din cauza reducerii consumului.

Ce estimări aveţi pentru 2023 privind evoluţia pieţei şi a business-ului?

DSV Air&Sea estimează pentru anul viitor o scădere a business-ului general în România, comparativ cu 2022. Însă 2022 este un an istoric în materie de cifră de afaceri şi profitabilitate pentru toate companiile din domeniu, deoarece pe Europa de Est a existat un volum foarte mare de marfă care s-a mişcat, iar după un volum foarte mare este normal să vină și o scădere. Primele volume care au crescut în această perioadă au fost cele din China, iar acestea vor fi probabil și primele care vor scădea.

Însă, în vremuri tulburi, e bine de făcut investiţii, de deschidere spre noi pieţe. Posibil ca DSV va merge anul viitor spre o nouă achiziție. Nu știm care va fi alegerea, dar intuim că va fi de nivel mare.

Ce modificări organizaţionale aţi făcut anul acesta?

Anul acesta, DSV Air&Sea s-a mutat într-un nou sediu de birouri. Practic, am luat-o pe un nou drum, în casă nouă. Toate birourile DSV au fost upgradate și renovate sau mutate în noi sedii. Birourile se află într-o zonă premium din partea de nord a Bucureștiului, verde și conectată cu aeroportul. Designul noului sediu este așa cum credeam noi că trebuie să arate în 2022 un sediu de business friendly, eco. În plus, în noua locaţie suntem înconjurați de o diversitate de companii partenere din domeniile farma, retail sau FMCG.

DSV Air&Sea are 50 de angajați la București, iar majoritatea activează în noua locație. O parte dintre angajați activează la aeroport pentru operațiunile vamale. Alţi 15 angajați sunt la Oradea, tot într-un birou nou, iar angajații din Constanța activează într-un birou ce va fi renovat până la finele anului. În momentul de faţă suntem într-un moment de ajustare a echipei. Ne dorim chiar o creștere ușoară a personalului de vanzari, având în vedere provocarile de anul viitor.

Cum reușiți să coordonați activitatea echipei la nivel național, mai ales într-o perioadă de schimbări?

În business schimbarea este un proces firesc, constant și inevitabil iar ultimii ani ne-au demostrat acest fapt din plin. Managementul schimbării încurajează creșteri viitoare ale companiei astfel încât să rămână competitivă pe piață. Organigrama completă ne-a ajutat să apăsăm pedala de accelerație și să răspundem prompt nevoilor de business din piață. Nu poti să faci business development fără resursă umană calificată și adaptată schimbărilor. Mereu am îmbrățișat noi metode și tehnologii pentru dezvoltarea echipei pentru ca schimbarea să însemne reducerea timpilor de lucru și eliminarea erorilor umane.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut