Venită în țara noastră în urmă cu cinci ani pentru a ajuta Carrefour cu operațiunile logistice în cea mai mare platformă a lor, compania franceză ID Logistics are deja în portofoliu încă un nume important de pe piața de retail, Auchan, iar extinderea nu se oprește aici. Astfel, compania va avea la începutul anului viitor doi clienți noi și își va extinde suprafața operată de la 180.000 m2 de depozit la 205.000 m2. Cifra de afaceri este, de asemenea, în continuă creștere, ajungând anul acesta la circa 130 de milioane de lei, în creștere cu 12% față de anul trecut.

Compania oferă în țara noastră servicii de Contract Logistics și transport FTL, operând în special în sectorul de food retail, cu produse la temperatură ambientală și controlată, dar și în zona non-food.

Mai multe detalii despre evoluția companiei am aflat de la Paul Niță, directorul ID Logistics în România:

  • Cum a evoluat cifra de afaceri a companiei anul trecut comparativ cu 2020? Ce aşteptări  aveţi pentru 2022?

În 2021, cifra de afaceri a fost de circa 115 milioane de lei. Pentru 2022, vizăm o creștere a cifrei de afaceri cu circa 12%, până la 130 de milioane de lei, mai ales că suprafeţele de depozitare nu au crescut faţă de 2021, ci doar volumele. Profitul final, după taxe, a fost de 3,4% (circa 4 milioane de lei), un nivel dificil de depăşit din cauza variaţiei extrem de mari a costului cu angajaţii.

  • Ce suprafață de depozitare operaţi în prezent?

Acum operăm 180.000 m2 de depozit pentru Carrefour şi Auchan, dar în decembrie vom atinge 200.000 m2 cu un nou client. De asemenea, din februarie 2023 vom opera 205.000 m2 pentru că în portofoliu se va adăuga un al patrulea client, mai mic, dar foarte complex. Cele două proiecte noi, aflate în pregătire, se vor desfăşura în locaţii din oraşe diferite.

  • Contextul pandemiei și cel actual au necesitat măsuri speciale?

În pandemie am mers zilnic la muncă și am făcut tot posibilul să protejăm oamenii şi să nu ne blocăm activităţile. În noul context, încercăm să reducem consumul de energie, iar în acest sens ne ajută şi grupul care are ambele tipuri de contracte – operare în depozitul clientului şi operaţiuni în depozitele ID Logistics. Grupul a stabilit în acest sens măsuri de tip Best Practices, cum ar fi reîncărcarea utilajelor doar când ajung la un anumit nivel al bateriei, folosirea limitată a luminii pe culoarele clădirii sau re-setarea temperaturii iarna în funcție de programul de lucru (ex: în prezent, încălzirea se oprește majoritar pe weekend, însă există mai multe ore de inactivitate în timpul săptămânii).

  • Ce investiţii aveţi în plan?

În depozit, avem în lucru o investiţie de câteva milioane de euro într-un sistem de sortare baxuri, de mare capacitate, care ţine cont de tipologia şi dimensiunile ambalajelor. Din pricina crizei de materiale pe piețele internaționale, termenul de livrare a fost decalat din 2022 în 2023, ceea ce ne permite o pregătire mult mai bună (procese, sisteme, interfețe, oameni, clădirea, etc). Noul sortator ne va ajuta să eliberăm circa 30-50 de oameni, pe care să îi redistribuim, dar după câțiva ani de la implementare, când echipamentul va prelua un volum suficient de mărfuri.

  • Câţi angajaţi aveţi şi care este fluctuaţia de personal?

În prezent avem 1.200 angajaţi, iar pentru perioada noiembrie-decembrie mai creştem numărul cu circa 10%, până la maximum 1.350 de angajaţi. De asemenea, anul următor vom ajunge la 1.400 de lucrători proprii şi de la companiile de leasing de personal. Raportul între aceştia este de 80-20%, dar sunt perioade şi cu 70-30%.
Începând din septembrie, de când inflaţia şi preţul energiei au început să crească, oamenii par a prefera stabilitatea pentru iarna următoare, în loc să încerce să câştige câțiva lei în plus. E drept, că şi companiile din e-commerce, care aveau nevoie de resurse suplimentare pentru Black Friday, s-au mai automatizat şi nu mai vânează alţi angajaţi. Per total, este chiar un an stabil din punct de vedere al personalului.

  • Aţi apelat şi la forţă de muncă „de import”?

Da, avem și colegi non-EU în toate depozitele noastre veniţi prin agenţii specializate în acest domeniu. Chiar dacă şi în cazul lor apar probleme – unii trebuie să se întoarcă acasă, alţii pleacă pur şi simplu – rotaţia este mult mai mică decât la angajaţii români. Deşi suportăm costuri sensibil mai mari pentru străini, aceştia sunt mai conştiincioşi şi aplecaţi spre muncă. Costul de a pregăti un coleg nou român este mare, iar după o lună atinge 50-60% din țintă. Apoi, când ajunge la 100% pleacă în Olanda, Germania sau Italia, pentru că i se oferă chiar și 2.000 de euro pe lună. Asiaticii vin cu contract pe 2 ani şi fac tot posibilul să trimită cât mai mulți bani acasă. Ei desfăşoară diferite activităţi în depozit, inclusiv picking, învăţând micul vocabular de cuvinte românești necesare la voice picking. Presupunând că s-ar întoarce românii din străinătate pentru a munci în țara lor, nu am renunţa la non-EU.

  • Ce aşteptări aveţi pentru 2023?

În piaţa de logistică de anul viitor este posibil să vedem scăderi pe piaţa de non-food (produse IT, electronice, electrocasnice) pentru că oamenii nu îşi vor mai permite toate accesoriile pe care şi le-ar dori. Şi, dacă nu este cerere, scade şi transportul. Însă nu cred că aceste scăderi se vor întinde mai mult de şase luni, deşi evoluţia depinde şi de finalizarea sau nu a războiului din Ucraina.
Pe de altă parte, sectorul de food retail în care activăm ar trebui să nu înregistreze scăderi. De fapt, consumul cantitativ se va menţine, dar românii vor alege produse mai ieftine. Ca urmare, pentru 2023, previzionăm că ID Logistics îşi va majora cifra de afaceri cu 15-17%, atât din contractele prezente, cât şi din cele două proiecte pe care le începem în următoarele luni.

  • Au apărut noi factori în negocierea preţurilor de transport anul acesta?

Lucrăm cu 7 transportatori mici şi medii, cu care am făcut negocieri individuale, punctuale. Pe lângă clauza de motorină, am acceptat între 7 şi 13% o variaţie de preţ, respectiv o indexare anuală care vine şi în baza restului de costuri – salariile şoferilor şi, în a doua parte a anului, mentenanţa, care a crescut cu 20-30% faţă de anul trecut.

  • Cum aţi redus timpul de așteptare al camioanelor la descărcare?

Furnizorul îşi aranjează transportul şi confirmă în sistemul IT ora programată pentru sosire, însă pentru noi timpul de aşteptare contează doar în măsura în care am depăşit ora programării. Altfel, sunt situaţii în care camionul vine cu 6-8 ore înainte, dar noi nu contorizăm timpul acela. Întârzieri la noi, la descărcare, sunt sub 2%, în vreme ce un procent de 30% dintre transportatori întârzie la descărcare.

  • Ce alte planuri de viitor aveţi?

Ne vom focusa atât pe business, dar şi pe responsabilitatea socială (CSR). Cu clienţii lucrurile sunt clare, însă ne dorim să facem o schimbare şi în jur, în societate. De exemplu, ne-am propus să plantăm copaci pe termen mai lung, în diverse zone, împreună cu angajaţii.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut