Înfiinţată în 2009, în plină criză economică, compania MSL Logistic Services a venit în întâmpinarea producătorilor de medicamente care aveau nevoie de o reducere a costurilor şi de eficientizarea lanţului de distribuţie cu o soluţie integrată care să îi ajute să vândă marfa direct către farmacii şi spitale, fără intervenția distribuitorilor. În timp, conceptului customizat de depozitare şi distribuţie directă de medicamente i s-au adăugat şi alte servicii, precum producţia parţială de medicamente sau distribuţia de suplimente alimentare, paşi care au generat companiei, în ultimii ani, o creştere anuală de peste 15% şi o dezvoltare organică, de la un depozit de 1.750 m2 la înfiinţare, la 10.000 m2 şi capacitate de 20.000 de paleţi în prezent. Iar compania își continuă dezvoltarea, în ciuda condițiilor tot mai dificile din piață.

MSL Logistic s-a înfiinţat în 2009, ca răspuns la cerinţele venite dintr-o piaţă marcată de criza economică, în care mulţi producători căutau soluţii de reducere a costurilor. „Oferim o soluţie integrată de distribuție directă, care îi ajută pe producătorii de medicamente să îşi vândă marfa direct către farmacii şi spitale. În timp, am reuşit să ne dezvoltăm, lucrând pentru 92 de parteneri, iar în ultimii 6-7 ani rata de creştere a depăşit 15% de la un an la altul. Practic, am început cu un depozit de 1.750 m2 (2.000 de paleţi) şi am ajuns la trei depozite cu un total de 10.000 m2 (20.000 de paleţi), cu temperaturi de 15-25°C şi 2-8°C. Dintre acestea, două sunt autorizate GDP pentru produse farmaceutice şi unul pentru produse chimice”, a declarat Nicu Muşat, general manager MSL Logistic Services. Majoritatea produselor (80-90%) necesită condiţii de depozitare de 15-25°C, dar sunt şi medicamente de tip narcotic sau psihotrop, cu cerinţe speciale de depozitare şi securitate.
Serviciile companiei au fost diversificate în timp, astfel că în prezent acoperă din punct de vedere logistic toată gama de servicii pentru producătorii de medicamente, începând cu depozitare, manipulare, transport, dar şi producţie parţială medicamente (etichetare, reetichetare, prospect). „Am reuşit să creştem şi zona de suplimente alimentare. Mai avem o direcţie de dezvoltare pe studii clinice, cu o logistică separată – produsele ajung direct la medic, cu o documentaţie întreagă, monitorizare şi control strict”, a mai spus Nicu Muşat.

Capacitatea de depozitare a crescut de 10 ori în 14 ani
Cele trei depozite ale companiei sunt închiriate, decizia oferind la schimb flexibilitatea de extindere a capacităţii logistice în aceeaşi locaţie. „Avem parteneriat bun şi de durată cu CTPark Chitila, iar acum chiar discutăm despre o altă posibilă extindere de peste 2.000 m2”, precizează Nicu Muşat, subliniind că extinderea se face în funcţie de cerinţe. „Minimum 20% este spaţiu excedentar pentru vârfurile sezoniere de la început de toamnă şi de primăvară. Depozitul de 5.500 m2 este ocupat în proporţie de 70%, iar cel de 3.500 m2 în proporţie de 60%, dar zona mare de picking compensează. Per total, spațiul liber reprezintă mai puțin de 10% din capacitatea maximă pe care o avem de 20.000 de paleți.” Managerul MSL Logistic a precizat că zona actuală de activitate este limitată ca potenţial de creştere şi, ca urmare, are în plan introducerea de alte servicii. „Am început deja cu depozitul de produse chimice, care este cu totul altă direcţie, dar tot de nişă. Şi mai testăm şi alte zone.” Deschiderea de depozite în alte zone ale ţării nu este în acest moment o opţiune. „Preferăm o singură locaţie de unde să facem distribuţie în toată ţara, chiar dacă acest lucru presupune costuri de transport mai mari. Alte depozite în locaţii diferite se justifică doar în cazul în care vom dezvolta mai mult partea de produse non-pharma. Altfel, din România se pot aproviziona mai multe ţări, precum Republica Moldova, Bulgaria sau Grecia. România poate deveni un centru logistic pentru mai multe domenii, deşi infrastructura nu ajută prea mult.”
Distribuţia naţională, efectuată din Bucureşti în maximum 48 h, este acoperită cu 22 de maşini proprii de distribuţie de 3,5 t, marca Renault, cu temperaturi din gamele 15-25°C şi 2-8°C. Coletele distribuite sunt de volum mic, rareori la nivel de palet. Maşinile, care parcurg în medie 12.000-13.000 km/lună, sunt achiziţionate în leasing financiar. „În ultimul timp, problema este termenul de livrare a acestora, care a ajuns la 9-10 luni. La termenele aşa de lungi de livrare a noilor vehicule, a trebuit să prelungim durata de viaţă a celor existente, ceea ce s-a simţit, însă, în costul lor de mentenanţă. În general, o maşină al cărei cost de întreţinere ajunge să depăşească într-o lună o rată de leasing trebuie schimbată, indiferent de vechimea ei. Singura condiţie este să fie achitată”, precizează Nicu Muşat.
În ultimul timp, MSL Logistic a dezvoltat şi transport către alte ţări, în special către Republica Moldova, unde logistica este mai simplă datorită limbii în care este tipărit ambalajul. „Efectuăm transporturi sporadice şi în Germania, Bosnia, Bulgaria, Ungaria, Polonia şi în toată Europa, dar folosim subcontractori, pentru că volumele nu sunt foarte mari. Însă fluxul principal este către România, unde aducem marfă din Germania în mod recurent.”

Forţă de muncă autohtonă, de pe o rază de 250 km
MSL Logistic are în prezent 108 angajaţi (din care 23 de şoferi şi 6 farmacişti), dar nevoia este mai mare de atât, însă este dificil de găsit forţă calificată de muncă în piaţă. „Ne dorim angajaţi ceva mai pregătiţi pentru a putea lucra în depozitul pharma. Lucrătorii din depozit sunt instruiţi în mod continuu, dar şi cei din departamentele de key accounts, în special cu privire la legislaţie, pentru că lucrează ca interfaţă între companie şi clienţi”, explică Nicu Muşat, subliniind că rulajul de personal nu depăşeşte 10-15% (anul trecut), dar anterior era sub 10%. Compania a reuşit să gestioneze situaţia privind angajaţii apelând doar la soluţii de pe plan intern. „Am testat zona de angajaţi străini din Asia, numai că aceştia […]

[…] Articolul complet îl puteţi citi în revista Logistic Post nr. 3 / iulie 2023, disponibilă pentru răsfoire AICI.

Pentru achiziţii sau abonamente ne puteţi scrie la office@logisticpost.ro. 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut