23 de speakeri, profesioniști din domeniu, s-au reunit la noua ediție a „Supply Chain & Logistics Forum & Expo”, eveniment organizat de BusinessMark. Pe parcursul a două sesiuni de prezentări și două paneluri, invitații au subliniat nevoia de adaptare continuă în lanțurile de aprovizionare, astfel încât organizațiile să poată răspunde cu promptitudine tuturor provocărilor.
Daniel Enache, Director Spare Parts Logistics for Central Europe, Dacia, a deschis prima sesiune, vorbind despre procesul de transformare a rolurilor din supply chain. „Astăzi voi vorbi despre oamenii din Supply Chain. Am trecut printr-un proces de diagnoză și m-am întrebat ce trebuie să facem pentru a reseta echipa și a transforma povestea noastră într-una de succes. Primul lucru a fost să aliniem toți oamenii pe obiective comune. Pentru că au venit multe activități noi, am realizat că trebuie să instruim acești oameni. A treia acțiune a fost de a asigura transferul de informații, comunicarea de date, între diverse entități, echipe, încât lucrurile să meargă lin. A patra direcție a fost să ne uităm la compatibilitate. Am dorit ca această transformare să fie făcută de oameni. Astfel, am creat 14 echipe transverse, coordonate de 14 oameni, iar fiecare dintre ei a avut o temă pe care a lucrat, alături de o echipă. Am creat și un program de dezvoltare managerială, de creștere. O zi pe lună, ei fac orice altceva decât activitățile zilnice: workshop-uri, training-uri, vizite la parteneri, la furnizori. Am creat și un program de mentorat, pentru a putea să ne cunoaștem mai bine, să vedem care sunt următorii pași în carieră”, a explicat el.
Adriana Pălășan, Managing Partner, Supply Chain Management Center, Vicepreședinte ARILOG, și Andreea Mureșeanu, Head of Logistics Distribution, Selgros Cash&Carry Romania, Vicepreședinte ARILOG, au adus în discuție sistemul RO eTransport, analizând provocările și oportunitățile conformării. „În fiecare companie există un siloz de date – 3, 5, 7 sisteme, ce nu sunt integrate între ele. Informațiile nu sunt completate între ele, drept pentru care datele nu sunt în regulă. Nici departamentele nu colaborează între ele. Totodată, cu partenerii noștri tot silozuri avem, drept pentru care transportatorii, operatorii logistici au aflat mult mai târziu despre această lege. În momentul în care au început amenzile, au început să își pună întrebări, să lucreze între ei și să aibă date comune”, a spus Adriana Pălășan.
Andreea Mureșeanu a completat: „Este o necesitate de a se interconecta bazele de date și să existe o comunicare pe tot fluxul. Altfel, în lumina legislației, este foarte dificil să scăpăm fără amendă. Un alt aspect important este că verificările se pot face cu până la 6 luni în urmă. Penalitățile au intrat în vigoare – există și excepții până la 1 ianuarie. Legea există de 2 ani, însă în urma discuțiilor avute cu patronatele, au tot venit completări. Sunt convinsă că vor mai veni completări – este un organism viu, însă nu avem timp să ne punem la punct, pentru că există o altă lege sau o altă completare. Când va exista și monitorizarea de GPS cu penalități, la nivelul organizațiilor care nu și-au integrat procesele de la început, efortul va fi foarte mare.”
Luiza Pascu, Customer Operations Manager Romania și Bulgaria, Danone, a subliniat necesitatea ca liderii din Supply Chain să se pregătească pentru viitor și să privească spre strategiile pentru formarea următoarelor generații de profesioniști din domeniu. „Câți se gândesc la cum va arăta compania în 2045-2050? Principala provocare astăzi e să devenim confortabili cu diversitatea – asta este ceea ce ne cere consumatorul și ceea ce ne dorim să îi oferim. Cum ne mutăm în direcția de a gestiona diversitatea ieftin și cât mai bine? Mă uit la momentul 2050, pentru că generațiile Z și Apha vor ajunge la maturitatea vieții profesionale. Punctul meu de plecare și conexiunea cu supply chain este că, atunci când ne uităm la ce preferă în partea de muncă, aceste generații preferă un mediu dinamic, dominat de complexitate și tehnologie. De aceea, cred că viitoarea generație aparține în supply chain, pentru că aici vor găsi ceea ce au nevoie. Ei vin cu niște setări integrate: nu mai trebuie să învețe partea digitală. Ei vin ca talente, cu adaptabilitate, flexibilitate și reziliență în medii dinamice. Vor ști exact să gestioneze situațiile complex, ieftin și bine. Aceste generații se vor preocupa mai mult și de mediu.”
Daniel Cateliu, Director of Industrial & Logistics, CBRE Romania, a adus în discuție potențialul de creștere al României în ceea ce privește spațiile logistice și proiectele în dezvoltare. „Intrăm în zodia creșterilor de chirii, însă chiar și așa, România are cea mai mică chirie din CEE. Vacancy-ul a scăzut sub 5%. Bucureștiul are 60% din livrările de spații noi, conduce detașat. Observăm o creștere a interesului pentru zona de producție, care este peste zona de logistică. Un alt lucru important este că producția, din punctul meu de vedere, pentru următorii doi ani, va ajunge spre 60%. În piața de industrial, ne relaxăm când vedem proiecte de infrastructură. Eu cred că Brăila, Galați și drumul până la Focșani va repoziționa al doilea hub din România. Vom vedea, cel mai probabil, proiecte noi în acea zonă. În acest moment simțim că nu vine o cerere foarte puternică din zona de logistică, ci de producție, însă de când a început pandemia, vedem clienți mari din zona de retail care vor să își aducă furnizorii mai aproape de piețele lor. Vedem companii din Germania care vor reloca activitatea cu totul în regiunea noastră. Ne batem cu Polonia și Ungaria.”
„Perioada 2022-2024 a adus foarte multe schimbări în ceea ce privește comportamentul consumatorului, cu o volatilitate pe Supply Chain”, a spus Cristian Roșca, Supply Chain Director, Macromex. „Anul 2024, după 2023, a fost unul dintre cele mai volatile. Pentru noi, a fost ca un fierăstrău: o lună sus, o lună jos – o predictibilitate foarte scăzută. Am apelat la lecțiile pe care le-am învățat în pandemie și anume: nu lua poziții lungi. Încearcă să adaptezi în fiecare zi nevoia, supply-ul, cu ceea ce vine din piață, pentru a putea răspunde la ceea ce vine din piață în fiecare moment. Rețeta noastră a fost flexiblitatea.”
În acest context, Cristina Hurezeanu, Area Manager, DB Schenker, a intervenit precizând: „Pentru noi, incertitudinea este noul normal și cred că am învățat în ultimii patru ani să fim mai flexibili, să cerem această flexibilitate și de la partenerii noștri, pentru a ne adapta cât mai repede. Nu cred că va exista o perioadă prea mare de stabilitate – în fiecare săptămână apare ceva. Nu prea avem de ales decât să ne adaptăm. Suntem nevoiți să creștem productivitatea, pentru că ne-o cer clienții. În permanență trebuie să ne adaptăm și să rămânem în piață, pentru că, altfel, ar putea să plece la alți provideri logistici. Mă îngrijorează platforme de e-commerce precum Temu, Shein, care trimit volume foarte mari în Europa. Ei umplu containere ce vin spre Europa, spații logistice. Vorbim despre un supra-consumerism. Produsele din China acaparează piața din Europa și, din ce am mai studiat eu, România ocupă un loc fruntaș în acest sens.”
Un alt subiect în panel a vizat digitalizarea lanțurilor de aprovizionare. Astfel, Mirela Marica, Supply Chain Manager, ALPLA Packaging Romania, a precizat: „În compania noastră, punem mare accent pe digitalizare și încercăm să facem cât mai eficient acest lanț de aprovizionare. Ce am făcut noi diferit a fost, în primul rând, să comunicăm, să identificăm dacă avem sisteme. După aceea, am implementat acest WMS, prima dată cu scanat și coduri de bare, iar de anul trecut am implementat RFID. Dacă un inventar al materiei prime îmi lua până la 8 ore, acum depinde de zonă: în București și Urlați fac în 15 minute acest inventar, în Brașov durează cam 20 de minute. În acest sistem mergem, aceasta este direcția. Pentru că punem mare accent pe calitatea produsului, ne dorim ca acest produs finit să fie de o calitate foarte bună, astfel că facem etapizat această digitalizare (…) Este important să ținem talentele în interiorul companiei, tocmai pentru a face și transferul de know-how.”
„Digitalizarea vine peste noi – SAF-T, eTransport. Dacă nu vine digitalizarea, vin noile generații. Noi am schimbat sistemele, iar apoi am observat că nu avem suficientă resursă umană competentă, adaptabilă la aceste sisteme. Prima reacție a fost a rezistenței, astfel că am lucrat pe mentorat. Ne-am concentrat pe sisteme integrate, iar ce nu face obiectul principal al activității noastre am externalizat. Am venit și cu depozite în alte zone ale țării, pentru a fi mai aproape de clienți. Am început să acordăm mai multă atenție și clienților mici, să ne apropiem de ei prin digitalizare. Acum căutăm soluții să mergem spre un sistem integrat, de grup. Digitalizarea nu mai este o cerință, ci o obligativitate (…) Fără angajați adaptabili e greu să deservești clientul și să ai un customer service cu un customer satisfaction la nivel ridicat. Angajați se mai găsesc, însă problema e de a găsi angajații potriviți, de a investi în fiecare angajat, vechi sau nou, de a-l convinge că trebuie să se adapteze. Nu mai este suficient să ai skill-uri, trebuie să și vrei să te adaptezi. După ce a ajuns la nivelul dorit, apare problema retenției și, dacă acesta pleacă, trebuie să luăm procesul de la capăt. Astfel, eu cred că angajatul va reprezenta cea mai importantă resursă în cadrul companiei chiar și în 2050”, a spus Victor Roca, Head of SC, Omya Calcita Romania.
Cea de-a doua sesiune a evenimentului a fost deschisă de Yann De Feraudy, Președinte, France Supply Chain by AslogNon-Executive Director, membru al Comitetului Strategic din consiliul de administrație al grupului FM Logistic, care a vorbit despre fluxurile end-to-end. „Lucrurile s-au accelerat – managerii de supply chain s-au dezvoltat în ultimii ani, ca urmare a mediului impredictibil. Toate aceste provocări înseamnă mai multă muncă pentru noi, în lanțul de aprovizionare. O cantitate mare de bunuri vin din China și din alte părți ale lumii, ceea ce cauzează unele probleme. Datorită CS3D care intră în vigoare anul viitor, vom vedea o proiectare mai dinamică a rețelelor de aprovizionare. Trebuie să optimizăm costurile, dar să reducem și emisiile de carbon. Una dintre provocări este că intrăm într-o lume a lipsurilor, a problemelor de rezolvat. Clienții solicită flexibilitate, deci trebuie să regândim relația client – furnizor. Putem vedea că intrăm într-o eră fast & furious, unde am trecut de la livrarea la timp la livrarea aproape instantă.”
Ultima parte a evenimentului a fost dedicată panelului „E-commerce, Retail & FMCG. Trends and insights”.
Vorbind despre provocările din ultimii ani, Bogdan Drăgotoiu, Logistics & Distribution Manager Romania, Nestlé, a precizat: „Am fost impactați de inflație și de războiul din Ucraina, însă am avut creșteri de volum în fiecare an. În zona de food, supply chain-urile sunt puțin mai scurte ca în alte zone, astfel că suntem mai impactați în zona de Est. Când a izbucnit războiul din Ucraina, una din fabricile noastre, aflată în Harkov, s-a închis și au dispărut de pe piață, pentru o perioadă, noodles, pe care îi produceam acolo. Am învățat să trăim în război, în primul rând acolo. Am redeschis fabrica și ne-am adaptat cât să putem muta toată activitatea în buncăre într-un minut, în caz de raiduri. Înveți să modifici lucrurile rapid, să iei totul de la capăt (…) Pentru mine, digitalizarea ajută la decision-making. Avem destul de multe tool-uri care ne ajută să vedem trendurile, să înțelegem ce se întâmplă înainte să facem o analiză.”
La rândul său, Ionuț Vasile, Head of Supply Chain, Leroy Merlin Romania, a intervenit precizând: „Multe crize au venit în ultimii 5 ani. Atunci păreau crize, acum par o normalitate. De când cu cele două războaie, presiunea este pe fluxul din Asia. De obicei, când apare o situație neprevăzută, apar și reacții exagerate și sunt persoane care se panichează, pun presiune mai mare pe fluxuri. E important să planificăm și atunci când reacționăm, să reacționăm în baza datelor. Noi am relocat o parte din achiziții din Asia în Europa, la nivel de grup. La nivel local, și noi am investit în stocuri. De doi ani, încercăm să ajungem la un nivel optim al stocurilor. În această perioadă, am revizuit ritualurile de lucru între sediul central și magazine, am ținut mult mai aproape legătura cu ei și am reacționat mult mai repede pentru a repara problemele din piață (…) Există o schimbare în comportament la nivelul clienților – ei vor produsele mai repede, să le primească vor ei, când vor, astfel că e important să îi servim așa cum își doresc. De aceea, una din investițiile în digitalizare a fost pe partea de last-mile delivery, pentru a răspunde mai bine nevoilor clienților. Încă din 2020, de când am început vânzarea online, am început un parteneriat cu o firmă de curierat, astfel încât să livrăm la un nivel de sustenabilitate dorit de noi. Suntem primul business de do it yourself care oferă livrare la lockere.”
Automatizarea este absolut esențială pentru lanțurile de aprovizionare și pentru eficientizarea activităților și proceselor din depozite, au fost de acord invitații la panel. Emilian Dinică, East Balkans E2E Supply Chain Director, PepsiCo CE, a explicat: „Am început de 5 ani automatizarea, scopul fiind în a deveni mai eficienți, mai atenți la cost, de a deservi interfața cu consumatorul astfel încât să se bucure de produsele noastre. Vorbim de big scale automation, de investiții semnificative. Partea de depozite automate prinde avânt abia acum, pentru că, realistic, noi urmăm trendurile din Vest și suntem la 10, 15, 20 de ani distanță. Noi acum accelerăm trendul, astfel încât în următorii 5 ani vom face, probabil, ce nu am făcut în ultimii 10, la nivel de economie. Vorbim și de automatizare la scară mai mică: vorbim de roboți inteligenți, de integrarea inteligenței artificiale în sisteme, cât să ne ofere informații cât mai repede, cât mai bune, cât mai eficiente.”