Începând de astăzi, 21 august, noul tahograf inteligent versiunea 2 (SMT2) este obligatoriu pe toate vehiculele comerciale grele nou înmatriculate. Dar, având în vedere întârzierile în disponibilitatea dispozitivelor, IRU solicită Comisiei Europene să recomande statelor membre să acorde o perioadă de grație până la sfârșitul lui 2023, pentru a preveni blocarea a zeci de mii de camioane și autocare noi.
Noul SMT2 vine cu o serie de beneficii. În comparație cu SMT1, SMT2 include caracteristici suplimentare, cum ar fi înregistrarea automată a punctelor de trecere a frontierei și posibilitatea ca forţele de ordine să vizualizeze datele de la distanță. SMT2 nu este doar un instrument pentru monitorizarea respectării normelor UE privind timpul de conducere și odihnă, ci și normele de cabotaj și chiar detașarea șoferilor.
Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian, a declarat: „Sectorul nostru așteaptă cu nerăbdare versiunea 2 a tahografului inteligent. Printre alte beneficii, noile sale caracteristici ar putea reduce numărul de controale rutiere și ar putea îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor. Dar întârzierile în livrarea noilor tahografe pot bloca între 20.000 și 40.000 de vehicule de la înmatriculare până la sfârșitul lui 2023. Acest blocaj este inacceptabil. Înseamnă întârzieri în primirea de noi vehicule, care pot afecta semnificativ planificarea operatorilor de transport și, în consecință, capacitatea UE de transport de pasageri și mărfuri.”
Chiar dacă un stat membru decide unilateral să accepte în mod excepțional înmatricularea și circulația vehiculelor noi echipate cu dispozitive SMT1, operatorii de transport pot fi amendați dacă trec granițele statelor membre care au o abordare diferită.
Într-o scrisoare trimisă comisarului Adina Vălean săptămâna trecută, IRU a solicitat CE să recomande statelor membre să prevadă în mod excepțional o perioadă de grație până la sfârșitul anului, pentru instalarea dispozitivelor SMT2 în vehiculele înmatriculate atât la nivel național, cât și transfrontalier.
În perioada de grație, vehiculele noi echipate cu SMT1 ar trebui acceptate provizoriu pentru înmatriculare în paralel cu vehiculele echipate cu SMT2, cu condiția ca acestea să fie echipate ulterior cu dispozitive SMT2 până la sfârșitul perioadei de grație.
În plus, autoritățile de control nu ar trebui să aplice sancțiuni companiilor de transport pentru vehiculele care operează cu SMT1 în perioada de grație.
„Sectorul nostru solicită conducerii CE să prevină perturbarea rețelelor de mobilitate și a lanțurilor de aprovizionare ale UE, precum și amendarea nejustificată a operatorilor de transport”, a spus Raluca Marian.
Mai multe state membre ale UE, inclusiv Germania, Spania și Suedia, au decis în mod unilateral perioadele de grație. Deși este un pas binevenit, există o lipsă de armonizare a duratei scutirii și a condițiilor.
Pe lângă reperul care vizează noile vehicule grele, cea mai recentă modificare a normelor UE privind timpul de conducere și odihnă stabilește și termene limită pentru modernizarea vehiculelor înmatriculate de azi înainte. Aceste termene limită sunt îngrijorător de aproape, între sfârșitul lui 2024 și august 2025, în funcție de vehicul.