Noul raport al IRU privind deficitul de șoferi europeni de camion a constatat că peste jumătate dintre operatori nu își pot extinde afacerile din cauza penuriei de șoferi.

Mai mult de jumătate dintre companiile europene de transport nu își pot extinde afacerile deoarece nu găsesc muncitori calificați, potrivit studiului IRU din 2023, care a chestionat peste 1.000 de operatori europeni de transport rutier de mărfuri. Alte consecințe ale penuriei includ productivitatea redusă pentru aproape 50% dintre companii și o scădere a veniturilor pentru 39%.

UE, Norvegia și Regatul Unit, împreună, au nevoie peste 233.000 de șoferi de camion. Se estimează că aceasta va depăși 745.000 până în 2028 din cauza șoferilor care se pensionează dacă nu se iau măsuri semnificative.

Profesia europeană de șofer de camion are o populație îmbătrânită, cu o vârstă medie de 47 de ani. O treime dintre șoferii de camion au peste 55 de ani și se așteaptă să se pensioneze în următorii zece ani, în timp ce mai puțin de 5% au sub 25 de ani.

Peste 70% dintre companiile europene urmăresc măsuri pentru a reține și a atrage șoferi. Peste jumătate dintre operatori oferă recompense de performanță și cresc salariile pentru a reține și a atrage mai bine șoferii. În Europa, în medie, salariul brut al unui șofer de camion este cu 55% mai mare decât salariul minim național, ajungând până la 133% în Țările de Jos.

Alte măsuri implementate de operatori includ investiția în vehicule mai bune (44%), acoperirea costurilor de acces la profesie (35%) și oferirea de oportunități de perfecţionare (25%).

Costul ridicat al obținerii permisului de conducere a unui camion și a calificărilor profesionale în Europa, care este în medie de 3,7 ori mai mare decât salariul minim lunar mediu, constituie o barieră semnificativă în atragerea oamenilor către profesie, în special a tinerilor.

Directorul EU Advocacy al IRU, Raluca Marian, a declarat: „Cel mai recent raport al IRU demonstrează în mod clar că transportatorii rutieri de marfă și, în consecință, comerțul din UE, sunt afectaţi de deficitul de șoferi. De asemenea, este clar că companiile fac tot ce le stă în putință pentru a atrage și reține mai mulți șoferi. Deși cauzele din spatele penuriei de șoferi sunt diverse, UE și guvernele trebuie să își joace rolul în eliminarea barierelor de intrare și în sprijinirea unor condiții de muncă mai atractive. În ceea ce privește barierele, de exemplu, «decalajul dintre școală și roată» ar trebui să fie eliminate, permițând tinerilor de 17 ani să dobândească experiență de conducere alături de un instructor de șoferi, iar recunoașterea permiselor și calificărilor de conducere din țări terțe ar trebui armonizată la nivelul UE. Condițiile de odihnă ale șoferilor ar trebui, de asemenea, îmbunătățite, inclusiv prin construirea de parcări mai sigure și securizate.”

Potrivit IRU, doar 4% dintre șoferii de camion europeni sunt femei. Germania (7,2%), România (6,1%) și Franța (4,5%) au cele mai mari ponderi de femei șoferi de camion. Disponibilitatea unor condiții de muncă sigure și accesul la zone de odihnă bine echipate sunt principalele preocupări pentru femei. Îmbunătățirea acestora este cheia pentru a atrage mai multe femei către profesie.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut