Dat fiind că tot mai mulți șoferi profesioniști se pensionează din cauza vârstei şi că există o lipsă de tineri în domeniu, situația din Europa ar putea scăpa în curând de sub control, avertizează IRU, făcând apel la acțiune.

Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) avertizează că deficitul de șoferi de camioane și autobuze din Europa ar putea scăpa de sub control din cauza creșterii cererii de transport și a îmbătrânirii șoferilor. Într-un nou raport, IRU subliniază că există un decalaj tot mai mare între șoferii care se pensionează și șoferii noi. Numărul posturilor vacante de șoferi de camion se va tripla la peste 60% până în 2026, iar numărul șoferilor de autobuz va creşte de cinci ori, la aproape 50% până în 2026

Fără acțiuni care să facă profesia de șofer mai accesibilă și mai atractivă, Europa ar putea să aibă o lipsă de peste două milioane de șoferi până în 2026, impactând jumătate din toate mișcările de mărfuri și milioane de călătorii de pasageri.

Noul raport evaluează șase țări care însumează două treimi din sectorul total de transport rutier de marfă din Europa și patru țări pentru transportul de pasageri, reprezentând 28% din total.

În ciuda faptului că salariile șoferilor sunt de până la cinci ori mai mari decât salariul minim mediu, raportul prezintă date alarmante privind dificultățile de acces la profesia de șofer, în special pentru tineri, și atractivitatea acesteia, în special pentru femei. „Criza de șoferi din Europa se accelerează rapid, reprezentând o amenințare majoră dacă nu se face nimic. Camioanele transportă 75% din volumul de marfă al Europei și 85% din bunurile perisabile, de mare valoare și medicale. Serviciile cu autobuzul și autocarul, cel mai utilizat mod de transport colectiv din UE, sunt esențiale pentru obiectivele de decarbonizare ale Europei”, a declarat secretarul general al IRU, Umberto de Pretto.

Există o pondere scăzută a șoferilor tineri (6% în transport de mărfuri și 5% în transport de pasageri), în ciuda salariilor bune și a șomajului ridicat în rândul tinerilor în multe țări. De asemenea, femeile reprezintă doar un mic procent din șoferii de camion. Spania, de exemplu, are una dintre cele mai ridicate rate ale șomajului feminin din Europa (14%), totuși una dintre cele mai scăzute ponderi de șoferi de camioane (2%), spre deosebire de șoferiţele de autobuz și autocare (12%).

Vârsta minimă este încă 21 de ani pentru șoferii de camion din cinci țări din UE și între 21 și 24 de ani pentru majoritatea posturilor de șofer de autobuz și autocar din UE, o barieră uriașă pentru cei care abandonează școala.

Costurile mari de obţinere a permisului și formare reprezintă, de asemenea, un obstacol. În Franța, şcolarizarea costă 5.300 de euro, de peste trei ori salariul mediu minim, în timp ce în Germania, costul obţinerii calificării pentru autobuz și autocar costă în medie 9.000 de euro, de peste patru ori salariul minim lunar.

Securitatea, în special pentru femeile șoferi, este esențială pentru a face profesia mai atractivă, 95% dintre șoferii de camion și 94% dintre companiile de transport punând-o drept prioritate principală. Cu toate acestea, doar 3% din locurile de parcare pentru camioane existente în UE sunt certificate ca fiind sigure.

În concluzie, sectorul public și cel privat trebuie să conlucreze pentru a aborda lipsa de șoferi. Raportul prezintă 20 de soluții implementate în prezent de asociații, companii și expeditori. Autoritățile publice trebuie, de asemenea, să ia măsuri pentru a preveni escaladarea penuriei, inclusiv: stabilirea vârstei minime de conducere la 18 ani, cu pregătire de la 17 ani, subvenționarea costurilor de permis și de formare pentru șoferii noi sau construirea unor zone de parcare mai sigure și securizate.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut