În primul trimestru al anului 2024, tarifele medii europene de transport rutier prezintă o scădere față de aceeași perioadă a anului precedent. Pornind de la această considerație, IRU a elaborat o prognoză pentru restul anului la nivel european.

În primul T1 2024, atât tarifele spot, cât și cele contractuale pentru transportul rutier în Europa au scăzut, din cauza cererii slabe a consumatorilor și a producției industriale mai scăzute. Indicele ratei spot a scăzut la 123,9 puncte (-1,1 p. faţă de T4 2023 și -8,2 p. faţă de T1 2023). Ratele contractuale au scăzut la 127,6 puncte (-2,6 p., respectiv -1 p.).

Pornind de la această considerație, IRU a elaborat o prognoză privind tendința pentru restul anului. În primul rând, tendința de scădere a ratelor la vedere încetinește, ceea ce ar putea duce la o normalizare a ratelor până la sfârșitul anului. În plus, rata inflației din Europa în martie a fost de 2,4%, cea mai scăzută din ultimele 33 de luni.

Creșterea volumului transportului rutier în UE este de așteptat să se îmbunătățească cu 0,4% față de 2023. Acest lucru va fi posibil datorită creșterii salariilor și unei piețe a muncii puternice care susține o redresare a consumului. Însă peste acest scenariu planează creșterea costurilor, în special a taxelor de drum.

După Germania, taxele pentru camioane bazate pe emisiile de CO2 sunt acum în vigoare în Austria, Ungaria și Cehia. Aceste taxe au dus la creșteri de 7,4% în Austria, 13% în Republica Cehă, 40% în Ungaria și 83% în Germania. În viitorul apropiat sunt așteptate ajustări ale tarifelor de drum şi în alte ţări europene: după Suedia, care a făcut acest lucru în mai 2024, va urma Danemarca anul viitor, Țările de Jos și România în 2026 și părți din Belgia în 2028.

Alte costuri operaționale rămân, de asemenea, ridicate, şi continuă să crească: întreținerea vehiculelor, asigurări și anvelope. Prețurile la motorină, care au scăzut în 2023, au început să crească din nou la începutul lui 2024. Prețul mediu la pompă a crescut cu 3% până la sfârșitul primului trimestru din 2024, față de începutul anului.

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut