Amenzile și sancțiunile înregistrate de camerele de luat vederi aprobate de Ministerul Infrastructurii și Transporturilor (MIT), dar care nu sunt validate de Ministerul Dezvoltării Economice (MISE), nu sunt valabile și, prin urmare, trebuie anulate. Aceasta este concluzia cuprinsă în Hotărârea 384/21 din 22 iunie 2021 a unui judecător din Treviso, care promite să creeze un precedent important pentru multe cazuri care ar putea implica şi companii de transport.

Litigiul împotriva Prefecturii Treviso, deschis de o cooperativă agricolă, viza unele amenzi pentru nerespectarea limitelor de viteză – depistate de un tip de cameră de viteză – Velocar Red&Speed – care, potrivit cooperativei, nu a fost aprobat de Ministerul Dezvoltării Economice, ci doar de MIT cu o măsură de management.

În acest caz, sarcina de a dovedi aprobarea MISE revine Prefecturii, care nu a prezentat documentația adecvată pentru a susține corectitudinea sancțiunilor. „Din examinarea documentelor – explică hotărârea – dispozitivul folosit pentru evaluare se pare că nu a fost niciodată omologat, contrar prevederilor art. 142 CdS.” În plus, articolul 192 din CdS prevede că „numărul și data decretului ministerial de aprobare și numele producătorului trebuie să figureze pe fiecare element conform sau aprobat“. Instanța interpretează această regulă în sensul diferenței dintre omologare și aprobare, ceea ce nu este același lucru: omologarea de tip este o procedură administrativă care stabilește conformitatea dispozitivului cu cerințele Regulamentului Codului Rutier, necesitând astfel o hotărâre judecătorească tehnică privind existența condițiilor de legalitatea metodelor de evaluare, hotărâre care nu este necesară în procedura de aprobare, după cum au clarificat hotărârile anterioare. „Rezultă că cei doi termeni nu sunt sinonimi, ci implică proceduri separate, fiecare cu propriul raționament operațional“. În plus, numai rezultatele echipamentelor „omologate în mod corespunzător“sunt considerate surse pentru determinarea respectării limitelor de viteză.

Ca urmare, de acum înainte, va fi necesar să se verifice, în cazul sancțiunilor pentru excesul de viteză, dacă dovezile au la bază o cameră de viteză validată în conformitate cu legea. Altfel, sancţiunile pot fi ridicate.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut