În perioada 21-28 octombrie 2021, în sectorul transportului rutier se desfășoară Săptămâna acțiunilor pentru muncă decentă și siguranță, la iniţiativa ITF. Filialele ITF din întreaga lume vor întreprinde diverse acțiuni, de la livrarea de scrisori către ambasadele coreene pentru menținerea legii coreene care reglementează taxele de securitate, până la lobby în faţa guvernelor și companiilor pentru a sprijini munca decentă și măsurile de siguranță în transportul rutier.
ITF susține: dreptul la libertate de asociere și negociere colectivă; protocoale, instruire și măsuri preventive în domeniul SSM; transparență în documentație și contractare; creșterea numărului de femei din sector printr-o mai bună gestionare a activităţilor, care să permită reconcilierea vieții profesionale cu cea de familie, prevenirea violenței și hărțuirii și asigurarea unor instalații sanitare adecvate, due diligence cu privire la drepturile omului, inspecții și controlul conformității.
Săptămâna de acțiune a ITF va începe în Australia și Coreea și se va răspândi pe tot globul, pe măsură ce șoferii se vor mobiliza pentru a cere tarife sigure, condiții de lucru echitabile și reglementarea lanțurilor de aprovizionare.
În săptămâna de acțiune, sindicatele din aproape 20 de țări – inclusiv Uganda, Senegal, Kenya, Comore, Noua Zeelandă, Australia, Coreea de Sud, Pakistan, Nepal, India, Mauritius, Marea Britanie, Belgia, Olanda, Italia, Suedia, Spania, Palestina și Statele Unite – au planificat acțiuni pentru îmbunătățirea condițiilor și reglementarea lanțurilor de aprovizionare în sectorul transportului rutier.
În ultima săptămână, zece persoane au fost ucise în accidente de camioane din Australia, inclusiv doi șoferi de camion, potrivit Sindicatului Lucrătorilor de transport (TWU). Greva convocată de angajaţii companiei de logistică StarTrack, care a început pe 21 octombrie, se încadrează în săptămâna de acțiune ITF. Este posibil ca acțiunile să continue în Australia şi în cursul săptămânii viitoare.
TWU îndeamnă companiile de transport să garanteze stabilitatea locurilor de muncă, iar guvernul federal australian să înființeze o instanță independentă care să stabilească condiții de muncă şi plată echitabile. „Primul pas pentru a asigura securitatea în lanțurile de aprovizionare este ca angajatorii din transport să asigure siguranța la locul de muncă și garanții de angajare. Dar adevărata soluție pentru industrie va veni doar atunci când companiile care domină lanțurile de aprovizionare își vor asuma responsabilitatea pentru condițiile și siguranța șoferilor. De aici importanța cererii TWU pentru o nouă instanță care să stabilească standardele pentru industrie și să tragă acești angajatori influenți la răspundere. Există o relație de netăgăduit între orele nesfârșite de lucru și nivelul de accidente pe şosele. Presiunea pleacă de la retailerii mari care contractează servicii de transport”, spune Stephen Cotton, secretarul general ITF.

Mobilizarea vine într-un context generalizat de criză
Începutul săptămânii de acțiune a ITF coincide cu criza cauzată de fisurile tot mai mari în lanțurile globale de aprovizionare, lipsa șoferilor de camion și blocajele portuare din multe țări. „Criza poate să fi fost alimentată de revenirea economică post-Covid-19”, explică Cotton, „dar nu există nicio îndoială că tacticile de tortură folosite de multe companii de comerț electronic – așa-numitul „efect Amazon” – au a creat modele de afaceri nesustenabile în transportul rutier. Soluția este evidentă: oferiți-le șoferilor salarii și condiții rezonabile și problema penuriei de șoferi va fi rezolvată.”
La începutul acestei luni, Regatul Unit a anunțat un plan de a acorda vize temporare șoferilor străini, în încercarea de a păstra alimentarea benzinăriilor și magazinelor alimentare din țară. În SUA, președintele Biden a intervenit personal pentru a atenua blocajele din portul Los Angeles, în parte din cauza penuriei de camioane. „Problema nu este atât lipsa de șoferi, cât lipsa condițiilor decente de muncă“, spune Jim Hoffa, președintele general al sindicatului de șoferi Teamsters și al Secțiunii Transport Rutier a ITF. „Șoferii/operatorii portuari sunt clasificați greșit, au tendința de a primi un salariu care nu le dă posibilitatea să trăiască decenţi și sunt tratați rău. Companiile de retail care domină lanțurile de aprovizionare au beneficiat de această situație nesustenabilă și trebuie să își asume responsabilitatea.”
Un tribunal din California tocmai a impus companiei XPO Logistics să plătească 30 de milioane de dolari celor 784 de șoferi actuali și foști care au dat în judecată compania pentru că i-a încadrat ca lucrători pe cont propriu și nu ca salariați. O nouă lege, SB 338, adoptată la începutul acestei luni, va obliga si retailerii care au contract cu XPO să își asume în comun responsabilitatea pentru viitoarele cazuri de încadrare greșită.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut