Just in Time (JIT) este înlocuit cu Just in Case, deoarece volatilitatea în lanțul de aprovizionare continuă și companiile apelează la furnizorii aproape de casă, potrivit unui sondaj al producătorilor din Marea Britanie.

Raportul Operating without Borders – Building Global Resilient Supply Chains, publicat de organizația de producători Make UK și firma de IT Infor, arată că strategia de a opera un proces JIT cu legături de transport garantate practic și producție la costuri reduse a fost răsturnată, deoarece perturbarea și volatilitatea crescută au devenit normale.

Raportul se bazează pe concluziile unui sondaj realizat cu 132 de factori de decizie din sectorul de producție, efectuat în februarie 2022, înainte de războiul din Ucraina.

Studiul, potrivit Motor Transport, a arătat că cel mai mare perturbator din ultimii doi ani a fost pandemia (93%), din care 47% spuneau că impactul a fost catastrofal sau major.

Brexit a fost al doilea cel mai mare perturbator (87%), din care 32% au declarat că impactul a fost catastrofal sau major.

Mai mult de jumătate dintre companii au mai spus că blocarea Canalului Suez a provocat perturbări, chiar dacă a fost blocat doar o săptămână, evidențiind dependența de lanțurile de aprovizionare din Orientul Îndepărtat.

Costurile de transport au fost citate drept a doua cea mai mare provocare externă a lanțului de aprovizionare (74%), după creșterea prețului materiilor prime. Costurile de transport au reprezentat o provocare specială pentru producătorii care aveau între 26 și 50 de furnizori (27%). Cu toate acestea, acolo unde producătorii aveau fie mai mult, fie mai puțin decât acest număr de furnizori, impactul creșterii costurilor de transport a fost mult mai mic. Producătorii de la extreme, având fie mai puțin de 100, fie mai mult de 200 de furnizori, au reușit să atenueze impactul creșterii costurilor de transport fie prin economii de scară, fie având un grup foarte mic de parteneri logistici de încredere.

Sondajul a relevat faptul că întreruperea proceselor JIT a dus la creșterea semnificativă a numărului de furnizori ai companiilor, pentru a le oferi mai multe opțiuni în caz de întrerupere. Studiul a relevat că 38% dintre respondenți au crescut numărul furnizorilor în ultimii doi ani. În plus, 42% și-au crescut baza de aprovizionare din Marea Britanie, ceea ce pentru aproape o cincime a reprezentat o redirecționare semnificativă. Peste un sfert a crescut oferta din Europa de Vest, inclusiv Turcia.

Această tendință urmează să se accelereze, 43% spunând că se așteaptă să crească furnizorii din Marea Britanie în următorii doi ani, un sfert prevăzând o creștere a furnizorilor din Europa de Vest și Turcia. În schimb, în aceeași perioadă, 12% dintre companii spun că intenționează să reducă furnizorii din Orientul Îndepărtat. Raportul spune că impactul războiului din Ucraina și al restricției Covid în curs în China vor adăuga un impuls acestei tendințe.

Peste jumătate (54%) dintre respondenți au spus că o mai mare vizibilitate pe întreg lanțul de aprovizionare ar ajuta la creșterea rezistenței lanțului de aprovizionare, peste două cincimi (41%) considerând că o conexiune digitală mai mare între toate părțile din lanțul de aprovizionare o va consolida. Aceasta a fost urmată îndeaproape de o treime dintre companii care au invocat nevoia de tehnologii, cum ar fi IA, care prezic sau anticipează schimbările lanțului de aprovizionare.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare