Kantar România a anunțat, în cadrul webinarului Kantar Creative Effectiveness Awards – România, ediția 2024, clasamentul celor mai bune reclame, conform evaluărilor realizate de consumatori în 2022 și 2023. Câștigătorul acestei ediții este o reclamă TV de sustenabilitate a Ursus. Pe locul secund s-a clasat o reclamă pentru 7Days, iar pe poziţia a treia se găseşte un spot creat în România pentru un brand românesc – Cris-Tim.
Clasamentul a luat în calcul peste 100 de reclame TV si digitale testate de către Kantar în România pentru clienți prin intermediul soluției Link+. Pentru top, Kantar a evaluat performanța spoturilor ținând cont de două criterii: abilitatea lor de a susține capitalul de marcă și potențialul de a contribui la vânzări pe termen scurt. Un alt aspect luat în considerare a fost ca reclamele respective să fi fost deja difuzate la TV sau online, indiferent dacă au fost testate în format animatic sau de clip finalizat, și obinerea acordului clienților pentru includerea lor în topul publicat. Folosind rezultatele pre-testărilor, topul este întocmit prin “jurizarea” de către consumatori, fiind astfel diferit de competițiile în care jurații provin de la clienți și din agențiile de creație.
Clasamentul arată că românii apreciază atât spoturi locale, cât și internaționale. Un aspect important pentru eficacitate este, însă, legătura foarte clară cu marca.
Câștigătorul acestei ediții este spotul „Ascultă ursul din tine și fă bine”, o reclamă TV de sustenabilitate a Ursus foarte potrivită cu marca. Locul II este ocupat de o reclamă pentru 7Days – “Get on the Go with 7Days” , care plasează brandul în centrul “poveștii”, într-o manieră dinamică și conectată cu sportul și cultura străzii. Pe locul III regăsim un spot creat în România pentru un brand românesc: Cris-Tim. Reclama – Cris-Tim – Cu un pas înaintea timpului – apelează la tema nostalgiei pentru a aduce emoție în jurul mărcii, ilustrând istoria sa îndelungatâ pe piață și preocuparea constantă pentru calitate și inovare.
Există și un câștigător la categoria reclamelor digitale video – “Nu-ți mai face filme – Gun” pentru Sameday. Deși numărul clipurilor digitale testate este încă redus comparativ cu cel al reclamelor TV, clienții își fac din ce în ce mai mult curaj să creeze spoturi concepute special pentru mediul digital și – mai mult – să le pre-testeze. Mediul digital oferă, de altfel, atât provocări (prin faptul că acest conținut este de multe ori o întrerupere din vizionarea altui tip de conținut căutat activ de consumatori), cât și oportunități. Pe lângă posibilitatea de a contribui la construcția pe termen lung a brandului, la fel ca reclamele din alte medii, cele digitale au și șansa de a deveni virale.
Ca și la ediția din 2022, clasamentul din acest an întărește ideea că reclame de succes sunt posibile în orice categorie. “Deseori, auzim de la clienți ideea că în categoria lor sau pentru marca lor șansele de a avea un spot bun sunt limitate, din cauza bugetului sau a faptului că respectiva categorie nu le permite foarte multă creativitate. Într-adevăr, anumite domenii au specificul lor, care este determinat fie de cutume, fie de reglementări – ca în cazul spoturilor la medicamente. Însă de multe ori ideea că o performanță bună nu este posibilă sau că este necesar un anumit format limitează creativitatea și oportunitățile de diferențiere și de a face lucrurile mai bine. Așa încât clasamentul vine să arate că, de fapt, nu doar spoturile la categorii „spumoase” cum ar fi berea sau băuturile răcoritoare acidulate pot ieși în evidență în calupul publicitar, ci și reclame la categorii tradițional vorbind mai „liniștite” pot fi foarte bune comparativ cu o normă compusă din reclame din orice domeniu. Astfel, în clasament există și spoturi la lactate, la benzinării, și am fi putut prezenta și spoturi la OTC-uri (o categorie care mai degrabă investește mult în media decât în spoturi memorabile și bine conectate cu brandul) dacă ar fi fost deja difuzate la TV; asta pentru că dintre cele pre-testate, am avut câteva cu o performanță foarte bună pe criteriile luate în calcul”, declară Andra Constantinescu – Senior Account Director | Creative Domain Lead în cadrul Kantar România.