Rezultatul net (profit net minus pierdere netă) al distribuitorilor FMCG în retail și HoReCa a crescut cu 48% față de 2021 și cu 137% față de 2018, la nivelul record de 867 milioane de lei în 2022. Dintre cele 142 de companii analizate de KeysFin pentru platforma Modernbuyer.ro, 136 au încheiat 2022 pe profit (96%) și doar 6 pe pierdere (4%) în 2022.
Marja netă a fost cu 0,7 puncte procentuale (p.p.) peste 2021, la 3,4% în 2022. Indicatorul s-a situat însă sub media sectorului de comerț din care face parte piața, de 5%, în 2022.
Cei mai profitabili zece jucători au obținut un profit cumulat de 406 milioane de lei (46% din total) în 2022. Profitul mediu înregistrat de distribuitorii locali a fost de 6,2 milioane de lei în 2022. Aquila Part Prod Com – locul al doilea după cifra de afaceri și cel mai mare angajator – a rămas cel mai profitabil distribuitor în retail și HoReCa în 2022 și a generat 8,8% din profitul industriei. „Cifra de afaceri a distribuitorilor din retail și HoReCa din România a crescut în baza transmiterii presiunilor inflaționiste, pe fondul epuizării stocurilor pe întregul lanț de producție, distribuție și comerț cu 17,1% față de 2021 și a fost cu 60% peste nivelul din 2018, la nivelul record de 25,3 miliarde de lei în 2022. Pentru 2023, estimăm o continuare a tendinței de creștere până în apropierea, dacă nu chiar depășirea, pragului de 27 de miliarde de lei”, a declarat Tudor Malearov, Business Development Manager KeysFin, în cadrul celei de-a IX-a ediții a evenimentului „Retail & HoReCa Distribution”, organizat la Brașov de Modern Buyer.
Cea mai mare companie din distribuția FMCG românească este Interbrands Orbico, după cea mai mare creștere nominală și cel mai mare avans procentual, anual, din top 20, de 1,4 miliarde de lei (37,5%) la 5,2 miliarde de lei (20,2% din total) în 2022. Pe locul al doilea, după cifra de afaceri, analiștii KeysFin au poziționat compania Aquila Part Prod Com, cu venituri de de 2,1 miliarde de lei și un profit net de 78 milioane de lei în 2022, preponderent obținute din activitatea de distribuție, în special de vânzările prin canalul HoReCa și de proximitate (benzinării și magazine de proximitate), dar și de brandurile proprii. Pe poziţia a treia se află Luzan Logistic, 1,1 miliarde lei cifră de afaceri obținută în 2022 (+9,2%), urmat de Punctual Comimpex, cu o cifră de afaceri de 914 milioane de lei (+7,4%), de Marathon Distribution Group cu CA de 853 milioane de lei (+32%). Companiile Macromex (735 milioane de lei CA în 2022, cu 16% mai mare față de 2021 și cu un profit net de 59 milioane de lei, +64%) și Simba Invest (667 milioane de lei CA în 2022, +16%) se situează pe următoarele două locuri ale topului KeysFin.
Analiza completă o puteţi citi AICI.