
Potrivit celui mai recent Indicator comercial publicat de Institutul Kiel, după un început de an puternic, comerțul global a stagnat în februarie. Acest lucru pare să fi depășit faza de slăbiciune a schimbului global de mărfuri de la sfârșitul anului trecut, deși expeditorii de marfă reduc transportul maritim containerizat.
În februarie, comerțul mondial și-a putut apăra creșterea puternică din ianuarie și, conform celei mai recente actualizări a Indicatorului Comercial Kiel, prezintă doar un plus de 0,3%.
Pentru UE, scăderea atât a exporturilor (-0,6%), cât și a importurilor (-0,8%), este moderată. În general, comerțul global ajustat în funcție de preț este acum cu aproximativ 13% peste nivelul de dinaintea pandemiei. Pentru SUA, indicatorul Kiel semnalează o creștere a exporturilor (+2,6%) și a importurilor (+1,5%) în februarie față de ianuarie. Pentru China, sunt semne de creștere a exporturilor (+2,9%) și de menţinere a importurilor (+0,1%). Valorile pentru Rusia nu arată nicio modificare a exporturilor (0%) și o creștere a importurilor (+2,2%). „Redresarea din primăvară a traficului global de mărfuri a fost sugerată în februarie. În ciuda unor cifre mai slabe decât în luna puternică ianuarie, impulsul pozitiv predomină, iar comerțul mondial este probabil să-și ia un scurt respiro”, spune Vincent Stamer, șeful Kiel Trade Indicator.
Pe de altă parte, rețeaua de nave portcontainer nu și-a revenit încă din răcirea din iarnă a comerțului global de mărfuri. Aceasta a fost precedată de o fază de câțiva ani cu tarife de transport foarte ridicate și un nivel amplu de utilizare: „În perioada recesiunii economice de la sfârșitul anului trecut, comerțul cu containere maritime a scăzut mult mai grav decât comerțul în sine şi nu a putut beneficia semnificativ de redresarea comerțului mondial la începutul anului.”
În februarie, au fost expediate circa 13,5 milioane de containere standard (TEU), cu 6% sub nivelul maxim anterior de peste 14 milioane TEU, înregistrat în martie 2022. „Acest lucru se datorează și ratelor mari de transport din ultimul an. În a doua jumătate a lui 2022, au fost expediate mai puține mărfuri voluminoase precum mobilier și mai multe mărfuri cu o valoare mare pe kilogram, precum articole electronice. Acest lucru a redus necesarul de volum și, prin urmare, numărul de containere. Doar piața produselor vrac a beneficiat în a doua jumătate a anului, navele din acest subsector transportând din ce în ce mai multe materii prime și, după acordul dintre Ucraina și Rusia, și cereale.”