Potrivit celui mai recent Indicator comercial publicat de Institutul Kiel, după un început de an puternic, comerțul global a stagnat în februarie. Acest lucru pare să fi depășit faza de slăbiciune a schimbului global de mărfuri de la sfârșitul anului trecut, deși expeditorii de marfă reduc transportul maritim containerizat.

În februarie, comerțul mondial și-a putut apăra creșterea puternică din ianuarie și, conform celei mai recente actualizări a Indicatorului Comercial Kiel, prezintă doar un plus de 0,3%.

Pentru UE, scăderea atât a exporturilor (-0,6%), cât și a importurilor (-0,8%), este moderată. În general, comerțul global ajustat în funcție de preț este acum cu aproximativ 13% peste nivelul de dinaintea pandemiei. Pentru SUA, indicatorul Kiel semnalează o creștere a exporturilor (+2,6%) și a importurilor (+1,5%) în februarie față de ianuarie. Pentru China, sunt semne de creștere a exporturilor (+2,9%) și de menţinere a importurilor (+0,1%). Valorile pentru Rusia nu arată nicio modificare a exporturilor (0%) și o creștere a importurilor (+2,2%). „Redresarea din primăvară a traficului global de mărfuri a fost sugerată în februarie. În ciuda unor cifre mai slabe decât în luna puternică ianuarie, impulsul pozitiv predomină, iar comerțul mondial este probabil să-și ia un scurt respiro”, spune Vincent Stamer, șeful Kiel Trade Indicator.

Pe de altă parte, rețeaua de nave portcontainer nu și-a revenit încă din răcirea din iarnă a comerțului global de mărfuri. Aceasta a fost precedată de o fază de câțiva ani cu tarife de transport foarte ridicate și un nivel amplu de utilizare: „În perioada recesiunii economice de la sfârșitul anului trecut, comerțul cu containere maritime a scăzut mult mai grav decât comerțul în sine şi nu a putut beneficia semnificativ de redresarea comerțului mondial la începutul anului.”

În februarie, au fost expediate circa 13,5 milioane de containere standard (TEU), cu 6% sub nivelul maxim anterior de peste 14 milioane TEU, înregistrat în martie 2022. „Acest lucru se datorează și ratelor mari de transport din ultimul an. În a doua jumătate a lui 2022, au fost expediate mai puține mărfuri voluminoase precum mobilier și mai multe mărfuri cu o valoare mare pe kilogram, precum articole electronice. Acest lucru a redus necesarul de volum și, prin urmare, numărul de containere. Doar piața produselor vrac a beneficiat în a doua jumătate a anului, navele din acest subsector transportând din ce în ce mai multe materii prime și, după acordul dintre Ucraina și Rusia, și cereale.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut