Pe măsură ce criza cipurilor s-a adâncit, au fost anunțate opriri de producție în multe fabrici din întreaga lume, în timp ce noi probleme au fost adăugate lanțului global de aprovizionare. Anulările bruște ale comenzilor din partea furnizorilor sunt în creștere din cauza acestor evoluții. Din acest motiv, unii furnizori din Germania au dat deja faliment, iar aprovizionarea din industria turcă s-a redus cu 30%.
Haydar Yenigün, președintele Asociației Industriei Auto (OSD) din Turcia, a spus că situației actuale creată de blocajul microcipurilor, creșterea prețurilor materiilor prime și criza containerelor care a întrerupt foarte mult producția, s-au adăugat problemele legate de congestia portuară, disponibilitatea șoferilor și de aprovizionarea cu magneziu.
Magneziul este utilizat în producția de fier și oțel. China, cel mai mare furnizor mondial de magneziu, cu o cotă de 87%, și-a închis fabricile din cauza restricțiilor de emisii și a penuriei de energie. Alături de aluminiu, magneziul este, de asemenea, utilizat ca material aditiv în foile de caroserie ale automobilelor și în alte aliaje metalice pentru a reduce efectele la impact, pentru o prelucrarea ușoară și reducerea greutății. „Prețurile metalelor au atins cel mai înalt nivel din 2008. Deși avem deja multe probleme, sunt adăugate altele noi în fiecare zi. ”
Evaluând declarațiile despre momentul în care se va încheia criza cipurilor, Yenigün a spus: „Credeam că vom fi stabilizaţi în trimestrele 3 sau 4 ale acestui an, dar acum vedem clar că și în 2022 vom avea aceste probleme. Începând cu 2023, prevedem deschiderea de noi facilități și revenirea la normal. Cel mai afectat sector este cel auto. Se preconizează că criza cipurilor va produce o pierdere de 10 milioane de unități în producția anuală. Am prezis această cifră la 5 milioane la începutul anului, dar, din păcate, s-a dublat.”
Arătând că au existat creșteri de peste 140% la prețurile metalelor de bază de la începutul lui 2020, Yenigün a spus că petrolul a depășit și 80 de dolari și acest lucru ar avea efecte asupra sectorului auto.
Primele falimente sunt în Germania, cea mai mare piață
În Germania, din cauza crizei cipurilor, anularea comenzilor de către multe companii cheie din industrie și închiderea temporară a unor fabrici forțează companiile mici și mijlocii. Volkswagen și Ford suspendă temporar producția la unele fabrici cheie. Anunțul Opel că nu își va deschide niciodată fabrica în Eisenach în acest an a sporit și preocupările din sector. Conform presei locale, criza cipurilor a contribuit, de asemenea, la falimentul recent al furnizorilor germani Heinze și Bolta-Werke. Cu mai puțin de o lună în urmă, trei asociații care reprezentau furnizori mijlocii atrăgeau atenția asupra situației dificile a companiilor membre. În cele din urmă, Grupul de lucru pentru sub-industrie, care este organizația umbrelă a opt sindicate care activează în sector cu 9.000 de companii din țară, a atras atenția asupra pericolului pentru sector. Producătorii de automobile doresc să fie tratați mai corect, în special față de întreprinderile mici. Din cauza comenzilor anulate, depozitele multor companii au fost umplute cu materii prime scumpe. “Dacă nu găsim o modalitate diferită de a ne ocupa unul de celălalt cât mai curând posibil, vom vedea un val de falimente în rândul furnizorilor de automobile mici și mijlocii până la Crăciun”, spune Boris Engelhardt, președintele Asociației germane a producătorilor de cauciuc. „În timp ce clienții oferă rezultate bune la jumătate de an, există blocaje de lichiditate care amenință activele furnizorilor. Sprijinul ar trebui oferit prin efectuarea de plăți parțiale pentru costurile proiectului și ale vehiculului și, mai presus de toate, printr-o mai bună comunicare cu furnizorii. Producătorii auto nu acceptă piesele comandate, deși furnizorii continuă să producă potrivit comenzilor, în ciuda creșterilor mari ale prețurilor materiilor prime, iar asta distruge companiile. Băncile sunt, de asemenea, mai reticente în acordarea de împrumuturi pe termen scurt.” Pe de altă parte, există multe fabrici în afara Germaniei care reduc sau opresc temporar producția. Filiala Volkswagen Skoda a anunțat că, din 18 octombrie până la sfârșitul anului, va trebui să reducă drastic sau chiar să oprească producția la unitățile sale din Cehia. GM și-a închis fabrica din Franța, în timp ce Toyota și-a închis liniile de asamblare din SUA.
Anularea comenzilor a redus aprovizionarea din Turcia cu 30%
Problemele producției auto pun din ce în ce mai multe dificultăți furnizorilor din Turcia. Președintele TAYSAD, Albert Saydam, a declarat pentru World în urmă cu două săptămâni că anularea comenzilor date de principalii producători auto poate agrava situaţia. Alper Kanca, președintele Consiliului Industriei de aprovizionare pentru industria auto, TOBB, a declarat: „Pentru furnizori, materia primă este cea mai mare problemă. Unele prețuri ale materiilor prime s-au dublat anul trecut, iar preţurile la gaze şi electricitate au crescut semnificativ și vor crește în continuare. Furnizorilor le este dificil să reflecte aceste creșteri de costuri în prețurile produselor lor, ceea ce generează o reducere serioasă a profitului. Pe de altă parte, principalii clienți din industrie anulează brusc comenzile pentru că fie opresc producția, fie o reduc. De exemplu, cifrele de producție prezise de clienți pentru septembrie au scăzut cu aproximativ 25-30%. Materia primă scumpă achiziționată a rămas în stocul furnizorilor.”
Comenzile se află într-o tendință de scădere și în octombrie. „Materia primă achiziționată prea scump și care nu poate fi transformată într-un produs consumă și resursele de numerar ale furnizorilor. Până astăzi, cele mai multe comenzi erau pe 6 luni sau chiar un an. Acum, furnizorii nu se mai bazează pe informații pentru viitor. Dacă ei comandă materii prime și clientul reduce cantitățile, consecințele sunt grave. Nu știu cum își vor planifica angajații, cum să ofere locuri de muncă. Evident, sunt decizii grele și momente dificile pentru furnizori.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare