Modificările aduse Legii Cashback, privind introducerea terminalelor electronice de la 1 ianuarie 2023 pentru comercianții cu încasări anuale în numerar de peste 10.000 de euro (50.000 de lei), au dus la o nevoie masivă de transformare digitală pentru companiile mici și mijlocii la începutul lui 2023. Solicitările comercianților pentru terminalele de plăți electronice Global Payments au crescut de 7 ori în prima lună a anului.

Furnizorul de servicii și tehnologie de plată Global Payments a înregistrat, doar în ianuarie, de şapte ori mai multe solicitări de instalare POS-uri și software pentru acceptarea plăților cu cardul, decât în aceeași lună din 2022. Practic, numărul cererilor înregistrate în jumătate de an, în 2022, s-a concentrat într-o singură lună, în 2023.

În ianuarie, majoritatea solicitărilor (95%) de POS-uri și GP tom (aplicație care transformă telefonul/tableta în POS mobil) au fost lansate de firme mici, iar restul de la firme medii. Cele mai multe sunt magazine alimentare sau mixte, magazine de piese auto și service-uri, restaurante, baruri sau cafenele. Firmele mici și mijlocii reprezintă peste 99% din totalul întreprinderilor din România și angajează două treimi din totalul salariaților, fiind un segment cheie în economia locală, dar și în creșterea gradului de educație și de incluziune financiară a comunităților locale, în special în zona rurală, unde o mare parte a populației nu are acces la infrastructură pentru plata cu cardul. „Încă de la apariția Legii Cashback, în 2017, printre obiectivele principale s-au numărat digitalizarea IMM, creșterea gradului de bancarizare și reducerea dependenței de numerar în zonele rurale și în orașele mici. Aceste efecte benefice ale legii sunt vizibile acum, odată cu reducerea pragului la 10.000 de euro/an, cifră de afaceri pentru comercianți. În acest moment, 70% dintre solicitările înregistrate de Global Payments provin de la firme care își desfășoară activitatea în zone mai puțin digitalizate. Acestea sunt interesate, în special, de rapiditatea cu care răspundem nevoii de a-și instala terminale electronice de plată, de costuri, în special în retail, pentru că se realizează tranzacții multe, dar cu valoare mică, dar și de soluțiile alternative de conexiune sau de amplificare a semnalului de date. Avem posibilitatea de a instala și terminale cu conexiune Ethernet sau prin Wi-Fi, acolo unde sunt probleme”, a declarat Cătălin Moise, Country Manager Global Payments România.

Cele mai multe cereri provin din județele Ilfov, Prahova, Dâmbovița, Galați şi Bistrița-Năsăud. Un număr important de solicitări a venit prin sucursalele băncii partenere GP. „Comercianții manifestă un interes tot mai mare pentru aplicația GP tom. La finalul anului trecut înregistram aproximativ 4.000 de dispozitive mobile pe care funcționa aplicația. Aproape 95% dintre tranzacții sunt contactless și se fac la magazine alimentare și supermarketuri, la hoteluri, restaurante și fast-food-uri, în magazine de piese auto sau la cabinete stomatologice. În portofoliul nostru există, în acest moment peste 220 de categorii de comercianți care folosesc soluțiile GP tom sau POS”, declară Ionela Mitran, Deputy Sales Director, Global Payments România.

Conform unei analize GP pentru 2022, românii și-au păstrat afinitatea pentru tranzacțiile electronice dobândită în pandemie, ajungând să realizeze plăți cu cardul de peste 6,3 miliarde de lei, cu 84 de milioane de lei mai mult decât în anul anterior. În total, românii au realizat în 2022 peste 53 de milioane de tranzacții electronice, cu 12% mai mult decât în 2021. Cererea pentru sisteme de acceptare a plăților a fost evidentă, semnalând o nevoie crescută pentru servicii digitale. Numărul clienților din România care dețin terminale sau aplicaţii GP de acceptare a plăților cu cardul a crescut anul trecut cu 27%, ajungând la peste 14.000 de comercianți.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare