Şoferii profesioniști de camion cu calificări internaționale care au obținut dreptul de a lucra în Lituania din țări din afara UE sunt tot mai des puşi în mod ilegal la dispoziţia unor companii străine, trage un semnal de alarmă Linava, Asociația Națională a Transportatorilor Rutieri din Lituania.

În Lituania există companii care încalcă Legea privind statutul juridic al străinilor și trec la exploatarea cetățenilor străini care doresc să lucreze ca șoferi internaţionali de vehicule de marfă. Ca urmare, Linava cere oprirea imediată a „angajării” ilegale a lucrătorilor și interzicerea folosirii cotelor de către companiile care nu dețin licențe de a opera transport rutier internațional de marfă contra cost. Acest lucru se precizează, potrivit Logist Today, în apelul asociației la Comitetul Economic al ramurii legislative Seimas, Departamentul Migrație, Ministerul Protecției Sociale și Muncii.

Potrivit secretarului general al asociației, Zenon Buivydas, s-a dovedit că un număr semnificativ de resortisanți ai țărilor terțe care au obținut dreptul de a lucra în Lituania lucrează de fapt ilegal în țări străine – Germania, Belgia – și conduc vehicule înmatriculate în ţările respective. „În această schemă, există așa-numitele companii de tip cutie poștală, care nu au licență de transport sau camioane, dar subînchiriază ilegal companiilor de transport străine dreptul de a locui și de a lucra în Lituania al șoferilor cu calificări internaționale din țări terțe. Din păcate, o astfel de activitate ia amploare, iar numărul acestor companii este în creștere. Ele subînchiriază pe nedrept din ce în ce mai mulți șoferi de camion, chiar dacă aceştia, conform cotelor, ar trebui să lucreze pentru companii lituaniene.” Zenon Buividas subliniază că, la eliberarea unui permis de ședere temporară în Lituania, un cetățean străin trebuie să depună o cerere cu documente suplimentare care să confirme că intenționează să locuiască și să lucreze în Lituania.

Însă nimeni nu verifică astfel de companii, dacă au resurse financiare suficiente, dacă sunt respectate cerințele regimului de muncă și odihnă și alte reglementări UE care reglementează transportul de mărfuri și pasageri sau licențele, potrivit Linava.

Vitas Bucinskas, vicepreședintele asociației, constată că limita anuală a cotelor care se eliberează angajaților profesiilor neacoperite din țări terțe este în scădere rapidă, iar în prezent, din 16.000, au rămas 3.000 de cote pentru 2022. „Din cauza unor astfel de împrumuturi ilegale ale șoferilor terți către companiile care operează în străinătate, companiile lituaniene de transport nu pot funcționa la capacitate maximă, așa că nu se realizează venituri, iar taxele nu sunt plătite la bugetul de stat. Este evident că o astfel de activitate a companiilor de tip cutii poștale este o încălcare a reglementărilor legale lituaniene: resortisanții țărilor terțe subînchiriați au dreptul de a conduce numai autotractoare ale companiilor de transport lituaniene, și nu vehicule înmatriculate în alte țări ale UE.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut