Pe măsură ce fluxul de forță de muncă din țări terțe în Lituania atinge apogeul, factorii de decizie vor să adopte măsuri mai dure în privința migrației. Asociația Națională a Transportatorilor Rutieri din Lituania, Linava, însă, își exprimă îngrijorarea cu privire la acest lucru.
Înăsprirea legislației privind angajarea străinilor ar putea avea un impact negativ asupra economiei Lituaniei, consideră secretarul general Linava, Zenonas Buivydas. „După intrarea în vigoare a noii Legi privind statutul juridic al străinilor în iulie, angajarea specialiștilor din țări terțe a devenit mult mai dificilă. Situația deficitului de șoferi este deja gravă, iar dacă legile imigrației vor fi înăsprite și mai mult, consecințele se vor resimți în tot sectorul transporturilor. Ne vom confrunta cu probleme uriașe dacă nu putem angaja din țări terțe. Flota noastră de vehicule este una dintre cele mai noi din Europa, dar în Lituania aproape nimeni nu pregătește șoferi. Tinerii nu sunt interesați de această muncă, în ciuda salariului mare.”
După declanşarea războiului din Ucraina, mulți șoferi ucraineni s-au întors în ţara lor, ceea ce i-a determinat pe transportatorii lituanieni să înceapă să caute forță de muncă în alte regiuni, precum Asia Centrală, în special din Kazahstan, Uzbekistan și Turkmenistan, dar și aici apar dificultăți – vizele de muncă au fost anulate, iar permisele de ședere temporare sunt eliberate cu mare dificultate.
Potrivit Logist.Today, dificultăți sunt create și de companiile de angajare temporară care duc șoferii către companiile vest-europene, dar şi de aşa-numitele companii tip „căsuță poștală”, care oferă doar o adresă legală și nu creează locuri de muncă în Lituania. O altă provocare cu care se confruntă sectorul transporturilor lituanian este Pachetul Mobilitate.