Meseria de șofer a devenit tot mai neatractivă în întreaga lume. Numărul șoferilor de marfă generală din Statele Unite a scăzut de la 465.000 la începutul lui 2020 la 430.000, iar potrivit lui Bob Costello, economist-șef al American Trucking Association „deficitul de șoferi din SUA este mai rău ca niciodată“. Iar în ciuda cotelor stricte de vize, companiile americane de transport caută și soluții în străinătate. 

De asemenea, Keith Newton, secretar general al Institutului Internațional de Logistică și Transport, a declarat că membrii săi din Australia și Asia Centrală au raportat, de asemenea, o lipsă de 20% a șoferilor profesioniști. Cererea mare de mărfuri în timpul pandemiei a crescut și volumul de transport, iar dezvoltarea accelerată a sectorului comerțului electronic va accentua presiunea pe lipsa actuală de șoferi. „Comerțul global devine din ce în ce mai complex, consumatorii doresc livrări mai rapide și nu există suficienți șoferi profesioniști în întreaga lume pentru a satisface această cerere“, a spus Newton.

Deși industria din Marea Britanie promovează ca măsură provizorie oferirea de vize temporare șoferilor din țările UE, aceasta nu pare a fi o soluție practică. „În timp ce ni se permite să recrutăm șoferi din Uniunea Europeană, există o penurie și acolo. Singurul loc în care nu există o penurie gravă de șoferi este Africa“, a spus Rod McKenzie, director politic al Asociației Transporturilor Rutiere.

Nici banii se pare că nu pot rezolva lipsa șoferilor. Wal-Mart oferă unora dintre șoferi un bonus de angajare de 8.000 USD, iar dealerul britanic John Lewis a anunțat că intenționează să crească salariile șoferilor la 5.000 GBP pe an. Potrivit recrutorului Adzuna, în mai puțin de un an, salariile șoferilor profesioniști din Marea Britanie au crescut cu 21%, până la 36.800 de lire sterline.

Cu toate acestea, grupurile comerciale au declarat că bonusurile și salariile mai mari vor încuraja mai degrabă șoferii să se plimbe între angajatori, decât să atragă noi angajați în industrie. „Șoferii își doresc mai mult decât un simplu salariu“, a spus Patrick Doran, care lucrează în sectorul transporturilor din Marea Britanie de 7 ani și vrea să treacă la conducerea de autobuze.

Pentru șoferi, lipsa unor facilități adecvate, de la toalete și parcări la zone de odihnă, sunt deja lucruri obișnuite.

Mulți șoferi spun că deficitul de forță de muncă îi determină să se confrunte cu o presiune crescută pentru a finaliza mai multe livrări și spun că nu mai merită să fie departe de casă perioade atât de lungi. „Mi-a plăcut această slujbă“, a spus Jose Querios, un portughez care a sosit în Marea Britanie în 1990, dar a părăsit industria transporturilor în aprilie 12 ani mai târziu. Acum lucrează într-o carieră. „Cu timpul, această slujbă devine din ce în ce mai dificilă pe măsură ce compania continuă să facă presiuni.“

Presiunea crescândă i-a determinat pe observatori să avertizeze împotriva rezolvării rapide a problemelor structurale care au făcut industria atât de neatractivă. Orice soluție la criză poate crește prețurile de consum.

Herman Bolhaar, raportorul național olandez pentru traficul de persoane, a declarat că aceasta nu e o problemă locală sau națională, ci una internațională. „Este legată de economie, comerț, costuri, profit și preț, dar, mai important, este legată de drepturile omului, demnitatea umană și condițiile de muncă corecte.“

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare