Potrivit IRU, lipsa șoferilor afectează continuu operațiunile de transport de mărfuri din Europa, dăunând lanțurilor de aprovizionare logistice și consumatorilor și întreprinderilor care depind de acestea. Anul trecut au rămas neocupate între 380.000 și 425.000 de posturi de șofer de camion. Iar în următorii cinci ani este posibil ca jumătate din posturile de șofer profesionist din Europa să rămână neocupate.

Numărul mare al posturilor neocupate este rezultatul creșterii cererii de transport, precum și al îmbătrânirii șoferilor de camion, cu o mare pondere a șoferilor ieşiţi la pensie care nu au fost înlocuiți în aceeași măsură de alții noi. Deficitul de șoferi este de așteptat să continue să se adâncească până la sfârșitul lui 2022, cu o creștere estimată cu 40% a posturilor neocupate de șoferi de camion.

Printre principalele țări europene unde cererea de șoferi între ianuarie și septembrie a fost în continuă creștere (+44%) sunt Franța, Spania, Germania, România, Polonia și Danemarca. În fiecare trimestru, apar cel puțin 6.000 de posturi noi. În septembrie 2022, principalele site-uri/platforme de recrutare au înregistrat un total de 83.182 de locuri de muncă vacante. În Franța și Germania sunt 23.548 și, respectiv, 20.113 posturi vacante. Iar cererea va continua să crească anual cu 10% în următorii cinci ani.

Se estimează că penuria va fi mult mai gravă în 2026, cu un efect multiplicator de până la șapte în cazul Franței. Peste jumătate din posturile de șofer de camion vor fi neocupate în următorii cinci ani, dacă situația rămâne neschimbată. În cinci ani, aproximativ 30% dintre șoferii de camion care în prezent au peste 55 de ani se vor pensiona, ceea ce reprezintă un al treilea gol de completat.

Atenuarea penuriei de șoferi este o provocare, dar există mai multe domenii de oportunități, cum ar fi facilitarea accesului la profesia de șofer de camion. Vârsta minimă de acces la profesie rămâne fragmentată și ridicată, iar costurile de calificare sunt încă mari. În Europa, se observă o diferență a vârstei minime pentru a deveni șofer. Tinerii potențiali șoferi ar putea fi reticenți în a alege această profesie, dacă trebuie să aștepte să aibă 21 de ani pentru a-și începe cariera.

Revizuirea directivei privind permisele de conducere va fi finalizată până în 2022, oferind posibilitatea de a stabili vârsta minimă pentru toți șoferii profesioniști la 18 ani.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut