Circumstanțele economice nefavorabile afectează industria de transport și depozitare din Polonia. În 2023, insolvențele au vizat 546 de companii, cu 100% mai mult decât în anul precedent. Situația de la granița de est este încă problematică, iar noi provocări și costuri au apărut din februarie în vest – la granița Marii Britanii, iar taxele rutiere în UE au crescut și ele din martie. Industria TSL se confruntă cu noi provocări și, deşi are nevoie de fonduri pentru investiții, însumează datorii de aproape 3 miliarde de zloţi (694,5 milioane de euro).

Industria are peste 34.000 de debitori nesiguri, potrivit Truck Focus, restanțele acestora se ridică la aproape 3 miliarde PLNiar termenele de plată sunt cele mai lungi din economie.

Până la 4.701 de companii poloneze au declarat faliment în 2023, potrivit Coface. Numărul de insolvențe a fost cu aproape 2.000 mai mare decât cu un an în urmă, iar industria transporturilor este unul dintre liderii în insolvențe anul trecut (546, +100%), alături de comerț, construcții și servicii.

Datele BIG InfoMonitor și BIK arată că datoriile care vizează companiile de transport rutier de marfă au crescut cu 10,7% din noiembrie 2022 până în noiembrie 2023 (196 milioane PLN sau 45,4 milioane EUR). La sfârșitul lui noiembrie 2023, valoarea plăților restante pentru ratele de împrumut și facturile din sectorul TSL se ridica la 2,9 miliarde PLN. în condiţiile în care veniturile întregului sector TSL din Polonia se ridică la 375 miliarde PLN (86,8 miliarde euro) în 2022. Arieratele vizează peste 34.000 de companii active, suspendate și închise. „O mare parte a datoriilor rezultă din amânarea termenelor de plată pe termen nelimitat. Conform kontakta.pl, în TSL termenul mediu depăşeşte 21 de zile, iar în transport 45% dintre facturi au un termen de plată de o lună sau mai mult – chiar și trei luni”, spune expertul Jerzy Dąbrowski, membru al consiliului de administrație al companiei de microfactoring Finea. „Industria transporturilor și, indirect, industria de depozitare, se confruntă cu multe provocări. Pe lângă lipsa de angajați și costurile mari de operare din Polonia, profitabilitatea e afectată negativ de noile taxe și cerințe formale din Europa de Vest. Companiile poloneze au avut întotdeauna flotă modernă, dar acum modernizarea implică cheltuieli uriașe. Însă companiile care nu fac acest lucru vor trebui, pe termen lung, să țină cont de incapacitatea de a opera pe piețele occidentale.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut