
Din cauza înmulţirii cazurilor de contrabandă, din 16 februarie Lituania închide punctul de trecere a frontierei feroviare Stasylos-Byenyakoni cu Belarus, scrie Rail Freight. Ca urmare, singurul punct de trecere feroviar rămas deschis între cele două țări este Kena-Gudogai. În plus, Lituania se retrage din Programul de cooperare transfrontalieră cu Belarus în ceea ce privește fluxul de transport peste toată granița.
Potrivit publicaţiei poloneze Belsat, această decizie a fost legată de lipsa sistemelor de raze X la stația Stasylos, ceea ce facilitează introducerea ilegală de mărfuri din Belarus în Lituania și, mai ales, în exclava rusă Kaliningrad.
În ultimele luni, polițiștii lituanieni de frontieră au avut de-a face cu episoade de contrabandă ilegală de mărfuri și vagoane marcate cu simboluri pro-Rusia.
Belsat a mai spus că oficialii vamali lituanieni au confirmat că închiderea Stasylos-Byenyakoni este o soluție temporară, fără să fie stabilită o dată de redeschidere. Punctul de trecere feroviar de frontieră Kena-Gudogai a rămas deschis, deoarece poate conta pe tehnologii de radiografiere mai bune, pentru a preveni contrabanda într-un mod mai eficient.
Vama lituaniană, în colaborare cu LTG Infra, a amplasat un sistem de control cu raze X la postul vamal de cale ferată Kena de la granița cu Belarus. În octombrie 2022, CEO-ul LTG Infra declara pentru RailFreight.com că două scanere cu raze X vor fi instalate la punctul Stasylos-Byenyakoni, precum și în Kybartai, la granița cu Kaliningrad. După cum a spus Agne Bilotaite, ministrul lituanian al Afacerilor Interne, locaţia Stasylos se va redeschide odată ce scanerele vor fi implementate.
Lituania va înceta colaborarea cu Belarus în cadrul Programului de cooperare transfrontalieră, după cum a declarat Ministerul Afacerilor Interne lituanian la sfârșitul lunii ianuarie. Comitetul de Frontieră de Stat din Belarus a subliniat pe Telegram că autoritățile lituaniene nu precizează motivele deciziei unilaterale de a înceta colaborarea.