Piața de transport rutier de marfă din Lituania, care a crescut cu o rată de două cifre în 2022, dă semne de încetinire în acest an. Scăderea consumului şi reducerea cererii au dus la scăderea tarifelor de transport, anunţă Alianța Internațională pentru Transport și Logistică (TTLA).
Potrivit TTLA, rezultatele primului trimestru din 2023, scăderea consumului în Europa și implicit reducerea cererii au dus la scăderea tarifelor la aceste servicii. „Veniturile din transportul rutier de marfă scad de obicei în fiecare an în primul trimestru. Cu toate acestea, în prima jumătate a acestui an, există o contracţie a pieței mult mai mare decât de obicei”, precizează Povilas Drij, șeful TTLA, citat de LRT.lt. Potrivit acestuia, tarifele în Europa sunt în scădere de două trimestre consecutiv – T4 2022 și T1 2023.
TTLA subliniază că ponderea veniturilor din export pe tonă-kilometru a scăzut cu 39% în primul trimestru, ceea ce reflectă o tendință generală în Europa, unde indicele ratelor scade rapid. Un fenomen similar a mai fost sesizat în T2 2020, în timpul pandemiei. „Tarifele de transport rutier sunt în scădere din cauza scăderii consumului în Europa. Prețurile la energie s-au stabilizat, inflația rămâne relativ ridicată, creșterea costurilor împrumuturilor și alți factori macroeconomici nefavorabili împiedică creșterea industriei europene.”
Transportul rutier de mărfuri reprezintă, potrivit Băncii Lituaniei, o treime din totalul exporturilor de servicii ale țării. În 2022, a ajuns la 5,6 miliarde de euro (+35% faţă de 2021), iar în T1 2023 la 1,4 miliarde de euro (+23,5% faţă de 2022).