În 2023, piața globală a logisticii contractuale este de așteptat să înregistreze cea mai lentă rată de creștere anuală din 2016, potrivit analiştilor Transport Intelligence (Ti). În ciuda provocărilor economice, operațiunile de logistică contractuală se dovedesc din ce în ce mai contraciclice, iar furnizorii au atenuat în mare măsură problemele inflaționiste. În 2024, sectorul e de așteptat să înregistreze cea mai mare rată de creștere din ultimii 3 ani, până la 3,7%. Asia Pacific va fi regiunea cu cea mai rapidă creștere în perioada 2023–2027. Atât America de Nord cât și piețele europene de logistică contractuală vor experimenta scăderi în 2023. Până în 2027, date noi proiectează că piața globală a logisticii contractuale va crește cu 3,8%.
2023 s-a dovedit a fi un an dificil pentru furnizorii de logistică contractuală, deoarece creșterea ratelor băncilor centrale pentru a combate inflația a continuat să afecteze activitatea economică. Furnizorii au atenuat în mare măsură problemele inflaționiste prin contracte de operare în care costurile sunt transparente, iar majorările pot fi transferate direct către clienți.
Wincanton, de exemplu, a demonstrat că, la vedere, contractele de depozitare și transport au determinat creșterea veniturilor sale în ultimii ani. Prin urmare, cu creșterea prețurilor împinsă către clienți, companiile de logistică contractuală își mențin în mare parte marjele într-un mediu economic dificil.
Conform celor mai recente proiecții intermediare Ti, piața globală a logisticii contractuale este de așteptat să înregistreze o creștere mai lentă în 2023 față de 2022, de 2,4%, pe măsură ce cererea a scăzut. În 2024, se așteaptă ca majorarea să fie de 3,7% – cea mai mare rată de creștere din 2021, semnalând revenirea la o stare de creștere normalizată, pre-pandemică. Ti prezice o creștere CAGR între 2022-2027 de 3,8%, rezultând o dimensiune a pieței de 329.527,5 milioane EUR. În principal economiile avansate trag în jos rata generală de creștere, în special până în 2024. Proiecțiile intermediare arată că Asia Pacific va fi cea mai mare piață regională de logistică contractuală în 2023, în valoare de 111.748,3 milioane de euro, depăşind cu mult atât Europa (80.672,4 milioane de euro) cât și de America de Nord (70.907,6 milioane de euro).
În timp ce piața logisticii contractuale este oarecum rezistentă la recesiune în comparație cu alte industrii, vânturile economice cu care se confruntă Europa ar putea avea un impact asupra pieței. Ca atare, prognoza interimară a pieței Ti indică faptul că se anticipează că piața europeană de logistică contractuală se va contracta ușor în 2023, cu 0,3%, la o valoare de 80.672 de milioane de euro, deoarece costul ridicat al vieții a avut un impact mai mare decât se aștepta, iar comerțul global a oferit puțin sprijin. În 2024, se așteaptă ca regiunea să înregistreze o mică revenire la o creștere în termeni reali de 1,4%, deoarece răspunsul politicii monetare la inflația ridicată își face drum prin economie, iar sprijinul fiscal este parțial eliminat. Potrivit CE, creșterea PIB UE se estimează că se va îmbunătăți la 1,3% în 2024, încă sub potențial, cu o revizuire în scădere de 0,1% din vară. Se estimează că va crește în continuare, la 1,7%, în 2025. Ca atare, prognoza CAGR pentru 2022-2027 pentru Europa va fi de 1,4%.
Potrivit Ti, Germania este cea mai mare piață de logistică contractuală din Europa (22,8% din total). Cu toate acestea, se așteaptă ca piața germană să se contracte cu 1,3% în 2023, din cauza unor presiuni economice. Economia Germaniei este de așteptat să se contracte cu 0,3% în 2023, deoarece o pierdere a puterii de cumpărare din cauza inflației ridicate și înăsprirea condițiilor de finanțare afectează consumul și investițiile.
Unele companii de logistică contractuală care operează în Europa se descurcă mai bine decât altele. Cu toate acestea, tendința generală din ultima jumătate a lui 2023 este una de încetinire a creșterii. Veniturile trimestriale ale DHL Supply Chain arată o încetinire treptată a creșterii veniturilor (+1,8%); și, probabil, DHL a transmis presiunile inflaționiste asupra clienților din Europa. Veniturile Wincanton în cele șase luni până în septembrie 2023 au arătat o scădere de 7,8%. În T3, veniturile ID Logistics au scăzut cu 4,5% de la an la an, ca urmare a „cererilor slabe ale consumatorilor”.