Într-o perioadă în care prețurile transportului de containere au explodat – în plin vârf înaintea sărbătorilor -, iar companiile de logistică se află în renegocierea contractelor cu clienții lor, compania Maersk se pare că și-a propus două mișcări strategice care ar putea să o transforme într-unul dintre cei mai puternici jucători globali de logistică. Pe de o parte, pare că își dorește accesul direct la clienți prin platforma on-line, iar pe de altă parte este posibil ca săptămâna aceasta să anunțe achiziția companiei Senator Internațional, care s-a dezvoltat puternic în transportul aerian și al cărui client principal este BMW.

Într-un articol publicat pe 20 octombrie 2021, revista The Loadstar scria că Maersk a decis că de la 1 noiembrie 2021 va primi doar de la proprietarii de marfă comenzi pentru transportul de containere, excluzând astfel companiile de expediții. În articol se menționează că decizia este parte a strategiei companiei de a se ocupa exclusiv de transportul containerelor door-to-door.

La cererea The Loadstar de a confirma această decizie, răspunsul celor de la Maersk a fost evaziv: „Expeditorii au fost și sunt în continuare unul dintre cele mai mari grupuri de clienți pentru navele noastre.” Maersk a adăugat că pe piață cererea depășește oferta din belșug. „Am informat unii clienți că nu le vom putea îndeplini toate așteptările, în special pe rute comerciale specifice, cum ar fi din Asia către Europa și din Asia către America de Nord, unde am văzut aglomerații și întreruperi fără precedent. Totuși, ei pot face afaceri în continuare online, precum și pe celelalte peste 40 de căi comerciale disponibile.”

Excluderea expeditorilor, cel puțin de pe cele mai solicitate și, deci, mai profitabile rute, ar fi posibilă datorită digitalizării care permite, prin platformele online, să primească direct comenzi de la proprietarii de marfă. Ceea ce nu înseamnă că ei se vor ocupa direct de transportul maritim al containerelor lor, deoarece acest lucru necesită resurse interne specifice pentru cei care nu o fac deja. Varianta comenzilor directe este valabilă în special pentru cei care mută volume mici sau fac expedieri ocazionale, nu pentru cei care caută soluții personalizate.

Un alt obstacol în calea strategiei lui Maersk ar putea veni din acuzațiile de abuz de poziție. Într-un articol publicat pe 25 octombrie, The Loadstar relatează declarația directorului general al asociației de expeditori Clecat, Nicolette van der Jagt, care propune tocmai această ipoteză, adăugând că asociația evaluează posibilitatea unui recurs la Comisia Europeană. Potrivit lui Van der Jagt, companiile de transport maritim au implementat de multă vreme practici pentru a dezavantaja expeditorii și a-i forța să le transfere informații sensibile din punct de vedere comercial pentru a accesa calele navelor portcontainer.

Anunțul Maersk vine în momentul în care începe vârful transportului cauzat de sezonul sărbătorilor și în care se negociază contracte. Așadar, există teama că Maersk va acorda prioritate celor care solicită serviciile integrate oferite de grupul danez.

Un purtător de cuvânt al Maersk a declarat pentru Lloyd’s Loading List: „În conformitate cu politica companiei, nu comentăm zvonurile sau speculațiile. A.P. Moller – Maersk este în proces de transformare într-o companie integrată de logistică și transport de containere, ceea ce înseamnă că ne uităm continuu la modul în care putem conecta și simplifica eficient lanțurile de aprovizionare ale clienților noștri.“

Între timp, publicația germană Deutsche Verkehrs Zeitung (DVZ) raportează că Maersk este în discuții pentru achiziționarea companiei de logistică Senator International. Se pare că negocierile sunt într-un stadiu avansat și că un acord ar putea fi anunțat în această săptămână.

Compania este puternică în transportul aerian, gigantul auto BMW fiind unul dintre principalii săi clienți. Pentru a sprijini această linie de afaceri înfloritoare, Senator a dezvoltat o operațiune de charter „pod aerian” cu rute din Germania către SUA, Mexic, Africa de Sud, China și Singapore.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut