Covid-19 încă este o problemă pentru piețele de logistică în 2023 şi, la fel, ameninţarea recesiunii economice care planează asupra SUA, dar mai ales asupra Europei. 

Retragerea Chinei din politicile Zero-Covid ar fi trebuit să deschidă economia şi să aibă ca efect creşterea unor domenii precum transportul aerian. În realitate, pare să se fi întâmplat invers, cu un șir de țări reimpunând controale asupra zborurilor către China, remarcă Transport Intelligence (Ti). Probabil că acestea vor fi temporare, iar nodurile aeriene din China și Hong Kong vor avea un fel de revenire la volumele normale atât de pasageri, cât și de marfă. Cu toate acestea, traiectoria pe termen mai lung a economiei chineze pare că nu se va relua la nivelul din 2019.

Nu numai criza Covid-19 a zguduit țara, dar multe dintre contradicțiile de bază ale economiei uriașe apar, cu cererea internă zdruncinată pe măsură ce nivelul datoriilor crește. Ca răspuns, economia chineză s-a orientat către o creștere determinată de export, rezultând un excedent comercial uriaș. Cu toate acestea, e puțin probabil ca acest lucru să fie suficient pentru a-și susține aspirațiile economice, chiar dacă partenerii comerciali ai Chinei continuă să tolereze un astfel de dezechilibru. Impactul acestor schimbări economice va fi una dintre temele cheie ale anului 2023 pentru piața de logistică.

O altă temă, potrivit Ti, va fi perspectiva recesiunii. Economia SUA se clatină pe marginea unei recesiuni, în ciuda angajării depline și a unui sector de petrol și gaze dinamic. Europa este diferită, costurile volatile ale energiei paralizează o serie de sectoare, în timp ce consumatorii sunt afectați de prețurile ridicate la energie. Aici s-ar părea că recesiunea este inevitabilă.

Dacă direcția economică pe termen mai scurt pare incertă, restructurarea pe termen lung a multor sectoare pare mai clară. Energia, produsele chimice, autovehiculele înregistrează schimbări majore atât în natura producției, cât și în operațiunile lanțului de aprovizionare. Volumul producției de mașini se recuperează, ceea ce duce la costuri mai mari pentru transportul cu mașini, de exemplu. Tiparele comerciale din jurul sectorului chimic se schimbă, de asemenea, și acest lucru poate fi un declanșator pentru alte industrii. De exemplu, revoluția în e-commerce – înregistrată în 2021 – pare să se fi prăbușit.

Cu siguranță forțele contrainflaționiste sunt puternice în sectorul logisticii. Piața transporturilor de containere se îndreaptă de la sărbătoare la deznădejde, cu o supraaprovizionare de nave și containere. Este posibil ca şi transportul aerian să-l urmeze, în vreme ce alte sectoare, precum depozitarea, se răcesc în mod clar, deși transportul rutier de marfă până acum nu a fost afectat atât de grav, în afară de problema costurilor cu combustibilul.

Potrivit Ti, este interesant de văzut cât de bine fac față marii expeditori de marfă acestor noi condiții de piață și cum prosperă liniile maritime mari care s-au diversificat în domenii precum transportul aerian.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare