În timp ce șoferii din țările est-europene au putut să compenseze pentru o vreme penuria de șoferi profesionişti în țările occidentale, criza vocațională este răspândită astăzi şi în aceste țări, ca urmare a războiului din Ucraina, a pensionărilor masive etc. Germania, Lituania, Polonia, dar şi România, suportă acum consecinţele grave ale ignorării declinului formării de şoferi la nivel național.

Potrivit IRU, din ce în ce mai puțini est-europeni sunt dispuși să urce la volanul unui vehicul greu de marfă, chiar dacă salariile cresc. Pentru unele țări precum Germania, principala piață europeană pentru transportul rutier de marfă, constatarea are consecințe grave, în timp ce doar jumătate dintre camioanele care circulă în țară sunt sub înmatriculare germană.

Timp de decenii, țara a ignorat declinul formării de şoferi la nivel național, pentru că mii de camioane și şoferi din Europa de Est au umplut acest deficit. Însă aceste țări sunt la rândul lor lovite de o criză de şoferi, subliniază IRU.

Doar Polonia, care are 640.000 de șoferi, suferă de un deficit de 80.000 de șoferi. În trecut, companiile poloneze au încercat să umple acest gol cu ucraineni, care s-au întors în masă în ţară, notează Africa Supply Chain. „Războiul din Ucraina are repercusiuni, deoarece numărul șoferilor ucraineni care lucrau pentru companii UE a fost considerabil, mai ales în statele membre care se învecinează cu Ucraina”, explică Raluca Marian, Director Advocacy UE al IRU. Problemele recrutării în Polonia au consecințe grave asupra industriei și distribuției în masă pe Rin: Polonia, cu 22% din înmatriculările înregistrate la punctele de taxare din Germania, este de departe prima țară străină care își trimite șoferii de camioane și vehiculele pe teritoriul țării.

În Lituania, care are 77.000 de șoferi, deficitul a fost estimat la 10.000 de locuri de muncă în 2021 şi dublu în 2022. Iar situația este de așteptat să se deterioreze rapid, întrucât 30% dintre șoferi au peste 55 de ani și se apropie de pensionare. „Lituania va fi țara cea mai afectată de deficitul de șoferi în următorii ani, dintre țările europene studiate”, insistă IRU. Cu 18.000 de șoferi de camion, Grupul Girteka mai caută încă 150 de șoferi de camion pe săptămână. În plus, Girteka susține că a pierdut 2.000 de șoferi odată cu invadarea Ucrainei, dar face acum recrutări în Kârgâzstan, Kazahstan, Orientul Mijlociu și chiar în Asia.

România, care are 250.000 de șoferi, a înregistrat un deficit de 50.000 de șoferi de camion în 2021, cifră amplificată la 70.000 anul trecut. Spre deosebire de Polonia sau Lituania, România, unde salariile sunt printre cele mai mici din Europa, foarte rar recrutează în afara granițelor sale. Din nou, Germania suferă consecințele acestui deficit, pentru că 4% dintre camioanele care circulă pe drumurile germane sunt înmatriculate în România.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut