Plecarea șoferilor comunitari de camioane din Marea Britanie după Brexit a lăsat industria de transport de aici cu o lipsă acută de personal. Companiile britanice de transport au avertizat că, dacă nu se vor lua măsuri urgente pentru atragerea de personal, la finalul verii efectele vor fi dramatice.

Deși acest sector suferă de lipsa șoferilor de circa zece ani, în ultima perioadă problema a devenit acută din cauza Brexit-ului, care a pus capăt recrutării din UE, a amânării testărilor de conducere din cauza Covid-19 și a reformelor fiscale.  „Marea Britanie are o lipsă cronică de șoferi de mulți ani, dar problema este acum acută. În cei 10 ani de campanie pe această problemă, nu am văzut niciodată membrii preocupați ca acum”, a declarat Alex Veitch, manager de politici la Logistics UK (fost Freight Transport Association). Anularea a aproximativ 28.000 de testări pentru șoferi de camion, ca urmare a restricțiilor de Covid-19, a împiedicat, de asemenea, eforturile de extindere a recrutării interne de șoferi.

Directorul unei companii de transport britanice care deține 2.300 de camioane și la care 40% dintre șoferi sunt din estul Europei, a estimat că în circa trei luni mărfurile nu vor mai putea fi livrate, pentru că nici în prezent nu pot fi onorate toate comenzile.

Iar un director al unei alte companii de transport cu 700 de camioane a declarat că situația actuală va duce la creșteri salariale cuprinse între 10 și 30%. „Nu putem obține suficienți șoferi care să conducă vehiculele noastre și este o provocare în fiecare zi să acoperim volumele. Este o luptă să continuăm să livrăm în mod constant marfa, la timp și după programele clienților”, a spus Alex Veitch.

Lipsa șoferilor este o consecință a politicilor guvernamentale de imigrație post-Brexit, care prioritizează imigrația persoanelor cu înaltă calificare și fac imposibilă din punct de vedere legal recrutarea șoferilor străini de camioane, ocupație ce nu este  eligibilă pentru viza de muncitor calificat. Seful unei agenții de recrutare britanice a declarat că cercetările lor au sugerat că între 12.000 și 15.000 de șoferi din UE s-au întors deja acasă, atât din cauza pandemiei de Covid-19, dar și a modificărilor fiscale. Mulți șoferi funcționau pe cont propriu, ca societăți comerciale cu răspundere limitată pentru a-și reduce sarcina fiscală, lucru oprit în urma reformelor IR35 de către HM Revenue & Customs care obligă toți contractanții cu o cifră de afaceri de peste 10 milioane de lire sterline sau 50 de angajați să plătească integral impozitul și asigurarea națională pentru șoferii lor. Aceste reforme au participat la exodul șoferilor din UE, care nu au accepat scăderea veniturilor determinată de regularizarea statutului lor fiscal. „Plecarea inițială a fost determinată de Covid-19, dar estimăm că alți 5.000-10.000 de şoferi pleacă acum din cauza IR35. Mulți nu au plătit toate impozitele companiei, dar chiar și cu salariile crescute, tot nu este suficient pentru a obține același venit net.” Companiile și asociațiile din industrie au făcut presiuni puternice pentru ca șoferii de camion să fie incluși pe lista ocupațiilor „de penurie“, dar guvernul a refuzat, spunând că firmele trebuie să se „adapteze” la regimul de imigrație post-Brexit.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut