La începutul lui martie, USER a organizat o întâlnire online între membrii asociației în care s-au dezbătut problemele pe care aceștia le au în relația cu liniile maritime. În cadrul discuțiilor, membrii USER au acuzat liniile maritime de practicarea unor abuzuri în activitate, care îi pot exclude de pe piața expeditorilor maritimi de marfă.

Membrii USER au acuzat liniile maritime (Cosco, Maersk, Cma Cgm, Hapag Lloyd, OOCL) de lipsă de comunicare, inflexibilitate și lipsă de interes în rezolvarea plângerilor. Printre problemele abordate s-au aflat cele legate de liberele de linie, care se dau cu întârziere, fapt ce duce la penalități. De asemenea, aceștia au acuzat răspunsurile întârziate pe care le primesc la solicitările de a le transmite facturile de navlu/ taxe locale și, implicit Delivery Order, fără de care nu se pot începe formalitățile de tranzit/ vămuire.

Acuzații au fost și în ceea ce privește creșterea exorbitantă a prestațiilor portuare, THC și a altor taxe asociate, stabilite unilateral de către liniile maritime, cu efect imediat după comunicarea către casele de expediții. În comunicatul USER se arată că liniile maritime au modificat costurile de THC cu efect imediat, fără ca societatea de expediții să își dea acordul. Dar, cum casele de expediții au deja comenzile de transport agreate cu clienții săi, luând în calcul vechile taxe, sunt nevoite să suporte din fondurile proprii aceste scumpiri.

O altă problemă, potrivit USER, este introducerea unei taxe de 135 de euro de către Maersk pentru deplasarea containerului din terminal până la rampa unde se efectuează controlul fizic. Membrii asociației spun că nu se acceptă ca societatea de expediții să transporte containerul la controlul fizic cu o altă mașină. În plus, aceeași companie a introdus o taxa de overnight (1.000 de lei/noapte, dacă livrarea nu se face în aceeași zi în care a fost scos containerul din terminal).

Alte probleme de care s-au plâns companiile în cadrul întâlnirii USER sunt legate de :

  • Interdicția de a plăti taxa de M/H (Merchant Haulage = taxa de preluare container pe auto propriu) și a livra containerul de la Constanța la orice destinație din România cu autovehicule subcontractate de casa de expediții de la cărăușii proprii, ci cu autovehicule închiriate de la linia maritimă, la prețuri impuse, fără a accepta negocieri. Taxa M/H este considerată abuzivă și are o valoare medie de 100 de euro+ TVA per container.
  • În cazul în care casa de expediții plătește garanții pentru (și înainte de) eliberarea containerelor liniilor maritime (atunci când casele de expediții nu fac transbordări de mărfuri în camioane normale), liniile maritime nu emit niciodată factura storno de garanție din proprie inițiativă (așa cum este normal, după ce containerul li se returnează gol), ci o fac numai după câteva reminder-uri din partea expeditorului. Mai mult, durează destul timp până ce linia maritimă returnează banii casei de expediții!
  • Impunerea de storage și demurrage fără temei – “Recordul” pentru un container al unui client a fost de: niciun fel de răspuns timp de 18 zile, dar linia maritima a facturat storage si demurrage.
  • Dacă societatea de expediții alege să efectueze transportul rutier prin linia maritimă, aceasta îl face cu întârziere, întrucât nu au autovehicule suficiente, ceea ce duce la taxe de storage.
  • Scăderea zilelor de storage/demurrage în terminal de la 7 zile la 5 zile, una dintre liniile maritime chiar taxând storage din ziua sosirii navei, în cazul în care containerul nu este scos plin din terminal în primele 5 zile.
  • Maersk este acuzată de membrii asociației USER că încalcă clauza contractuală de confidențialitate, iar OOCL că abordează direct clienții caselor de expediții.
  • Un lucru comun al tuturor liniilor maritime: prețurile excesive practicate în Portul Constanța. „Din câte am aflat, prin Gdynia – Polonia, costurile de seafreight + locale + storage + demurrage sunt mai mici, în total, decât prin Constanța,cu aproximativ 2.000-2.200 USD/ 40’DV“, se mai arată în comunicatul USER.

În urma dezbaterilor, USER a decis să facă următoarele demersuri:

– Scrisoare către FIATA, în care să se detalieze toate problemele menționate și să se solicite suportul în acțiunile ce se vor întreprinde față de liniile maritime.

– Scrisoare către alte asociații ale expeditorilor, pentru a fi întrebate dacă și în țările lor liniile maritime procedează la fel.

– Scrisori către liniile maritime, cărora să li se solicite, în numele caselor de expediții, să renunțe la acțiunile, taxele considerate abuzive – în prima fază, iar fără răspunsuri favorabile să trimită plângere la Consiliul Concurenței.

Până în prezent, USER a trimis o adresă către FIATA, iar președintele Marius Cae se află la întâlnirea FIATA Headquarter de la Geneva, purtând discuții cu reprezentanții Grupului de Lucru Seafreight din cadrul federației internaționale.

De asemenea, au fost adresate scrisori asociațiilor din Bulgaria, Polonia, Turcia, Italia, Slovenia. „Din păcate, unele răspunsuri primite relevă faptul că liniile maritime au aceeaşi practică și în țările respective.“

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut