Deși 80% din mărfuri sunt transportate rutier în Ungaria, cele mai recente analize ale G7.hu relevă că multe autostrăzi şi drumuri expres din statul vecin sunt folosite la mai puţin de 10% din capacitate, deci investiţiile au fost lipsite de rentabilitate.
În deceniul dintre 2010 și 2020, Ungaria a cheltuit aproape 1 miliard de euro – inclusiv fonduri UE – pentru construirea de noi autostrăzi, care sunt acum utilizate în medie la chiar mai puțin de 10% din capacitatea lor maximă. Chiar și 2,4 miliarde de euro au fost băgați în autostrăzi care se folosesc acum la mai puțin de 20% din capacitate, în ciuda faptului că 70 – 80% din totalul transportului de mărfuri din Ungaria, care era încă efectuat pe calea ferată în anii 1990, a fost acum transferat pe drum.
Ungaria are în prezent 1.723 km de autostrăzi și drumuri expres – chiar peste Polonia, Elveția, Danemarca și Norvegia – din care aproape 700 km sunt atât de subutilizați, încât construcția lor a fost fie inutilă, fie prematură. Iar pandemia de Covid nu poate fi invocată drept cauză, pentru că Eurostat spune clar că aceasta a dus la o scădere a traficului rutier de doar 10%. Mai degrabă, potrivit G7.hu, situaţia se datorează unei ambiţii a guvernului maghiar, care şi-a dorit să lege toate capitalele regionale de autostrăzi – indiferent de rentabilitate.