Mediul de business solicită statului român să amâne aplicarea amenzilor privind RO e-Factura până când infrastructura ANAF va fi funcțională și stabilă 99,99%, chiar dacă acest lucru ar presupune o amânare de până la șase luni, transmite compania de software NextUp. Solicitarea vine în contextul în care serverele ANAF sunt indisponibile ore întregi, zile la rând și nu receptează documentele transmise prin e-Factura de către contribuabili.

Compania NextUp, care este în contact direct cu peste 6.000 de antreprenori și IMM din întreaga țară, a înaintat o adresă oficială către Ministerul Finanțelor prin care solicită statului să vină în întâmpinarea contribuabilului cu o infrastructură stabilă și cu o capacitate adecvată pentru volumul mare de documente. “Am solicitat statului român să amâne aplicarea amenzilor privind e-Factura atât cât va fi nevoie, chiar și 6 luni sau până în 2025 dacă va fi cazul, pentru a pune la punct o infrastructură digitală funcțională, nu una șubredă cum este acum. Dacă nu va rezolva problemele de digitalizare din curtea proprie, 1 aprilie nu este un termen realist pentru aplicarea amenzilor. Ca dezvoltator de software am implementat sistemul e-Factura în softurile noastre, dar în momentul în care documentele sunt transmise către ANAF statul, de fapt, nu le primește. Noi, din mediul privat, suntem pregătiți pentru a trimite e-Factura. De altfel, antreprenorii trimit documentele la timp, însă acestea nu sunt receptate de serverele ANAF care sunt indisponibile ore întregi, zile la rând. Prin urmare, această amânare o cerem pentru a da șansa statului să se pregătească și să nu mai facă teste pe spatele, timpul și banii mediului privat. Statul este cel care are nevoie de timp să se pregătească, mediul privat este deja pregătit pentru e-Factura”, declară Roxana Epure, Managing Partner NextUp.

Instituțiile statului nu s-au pregătit pentru sistemul RO e-Factură înainte ca acesta să devină obligatoriu pentru antreprenori, deși ar fi fost o decizie normală pentru o colaborare bună cu mediul de afaceri. Din această cauză, există consecințe semnificative pe care antreprenorii le resimt în munca de zi cu zi în activitate, punctează NextUp. Infrastructura și serverele ANAF nu sunt pregătite pentru a digera cantitatea enormă de informări și documente pe care mediul privat le trimite în acest moment. Gradul de adopție e-Facturii este de 30% și în aceste condiții infrastructura ANAF nu face față valului de documente, serverele blocându-se în fiecare zi ore întregi.

De asemenea, s-a creat haos în primele luni ale anului, pentru că antreprenorii nu sunt obișnuiți să aibă o relație directă cu statul – acest lucru se întâmpla până acum prin intermediul contabililor. Prin această nouă abordare, conform căreia antreprenorul să fie în legătură cu ANAF prin SPV, au apărut o grămadă de termeni care necesitau explicați înainte de lansarea sistemului pentru a preveni haosul care s-a creat în mediul privat.

“Problema cel mai des întâlnită este că serverele ANAF nu sunt disponibile. Este adevărat că sunt detalii pe care le pun la punct de la o săptămână la alta, de la o lună la alta, în SPV, probleme pe care le-au rezolvat. Totuși, singura problemă care rămâne constantă și pe care, din păcate, nici ANAF și nici Ministerul Finanțelor nu o adresează este problema infrastructurii, care nu este disponibilă. Nu putem transmite informații pentru că serverele nu sunt disponibile. Schimbarea infrastructurii ANAF nu este o chestiune care să se rezolve de pe o zi pe alta. Cel mai inteligent ar fi fost să se fi rezolvat înainte ca acest sistem să intre în funcție și să fie obligatoriu. Acum, având în vedere această situație, nu vedem altă soluție decât ca statul să își ia timp să rezolve aceste probleme și să repună obligativitatea de a amenda, acolo unde va fi cazul, atunci când va fi pregătit, chiar dacă va depăși termenul de 1 aprilie sau posibilul nou termen pe care îl au în vedere, 1 iulie”, subliniază Roxana Epure, Managing Partner NextUp.

În cazul în care statul român va lua o decizie în acest sens, reprezentanții NextUp sunt de părere că amânarea aplicării sancțiunilor se va face în pași, pe câteva luni, pe 3 luni, respectiv ulterior cu încă 3 luni, până când serverele ANAF vor fi complet pregătite să primească documente.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut