Digitalizarea nu este un lux, ci fundamentul pe care se construiește agilitatea și capacitatea antreprenorilor de a răspunde imediat la nevoile din piață. Mediul de business românesc este departe de nivelul de digitalizare pe care ar trebui să-l aibă pentru nevoile sale și față de nivelul din UE. Cele mai multe IMM din România nu au implementat încă sisteme informatice de business, nu și-au digitalizat operațiunile în funcție de nevoile firmei, folosind încă metode rudimentare pentru gestionarea operațiunilor zilnice, arată compania de software NextUp. De altfel, cifrele Eurostat arată că doar 18,6% dintre IMM locale au un nivel avansat de digitalizare.

“Teama de digitalizare este încă acută în mediul de business din România, pentru că există încă multă necunoaștere. Antreprenorii amână decizia de a-și actualiza sistemele informatice din mai multe motive, printre care teama de schimbare, complexitatea proiectului, reacția angajaților sau durata procesului de inducție. Nu ajută nici impredictibilitatea legislativă sau birocrația excesivă care îngreunează finanțarea digitalizării. De asemenea, educația financiară nu este prea grozavă. Majoritatea antreprenorilor cred că merge oricum și că intuiția lor înlocuiește cu succes luarea deciziilor corecte pe baza cifrelor. Având în vedere progresul tehnologic, ne aflăm în punctul în care digitalizarea este absolut necesară pentru dezvoltarea unui business. În lipsa acesteia apar pierderi constante, crize financiare, de stoc sau de cash care duc într-un timp relativ scurt la presiuni imense și chiar la pierderea afacerii. Statisticile Eurostat arată că IMM din România sunt digitalizate la nivel avansat în proporție de 18,6%. Însă credem că situația este chiar mai pesimistă, având în vedere că în prezent puține firme locale folosesc un soft potrivit pentru nivelul în care se află acestea, iar costurile de automatizare a operațiunilor sunt din ce în ce mai accesibile”, explică Roxana Epure, Managing Partner NextUp.

Reprezentanții NextUp subliniază că antreprenorii din România au și alte temeri privind adoptarea tehnologiilor pentru digitalizare și automatizare a proceselor de business, în principal că durează mult implementarea unui soft nou, potrivit pentru afacerea lor, deși există soluții modulare care evită oprirea activității, întârzierile și dificultățile de adaptare. De asemenea, unii antreprenori evită inclusiv alinierea la cerințele legale, pentru că încă mai cred că anumite chestiuni ar fi strict responsabilitatea contabililor. Spre exemplu, sunt încă firme cu cifre de afaceri de peste 1 milion de euro care folosesc Excel, softuri rudimentare sau doar un soft mic de facturare pentru întreaga activitate. “Digitalizarea în business nu înseamnă folosirea calculatorului sau a unor instrumente online, ca email-ul sau social media, folosite și de persoanele fizice, înseamnă folosirea unor softuri potrivite, nici sub nivelul, nici peste nivelul business-ului, adaptate nevoilor operaționale de zi cu zi astfel încât să fie reduse cheltuielile și să fie impulsionată dezvoltarea afacerii. Sunt multe firme cu afaceri anuale între 1 și 5 milioane de euro, active în domenii diverse, precum retail, servicii, producție și distribuție, care nu sunt digitalizate la zi, cu un soft potrivit, după nevoile de business. Antreprenorii întârzie implementarea soluțiilor tehnologice moderne cu cel puțin 6-12 luni de zile de la momentul apariției nevoii de noi automatizării. În această perioadă de amânare, afacerile lor pierd bani și ratează oportunități de creștere și decizii strategice. Unul dintre motivele amânării este percepția greșită că un soft de tip ERP este prea greoi și prea costisitor pentru afacerea lor. Însă digitalizarea cu un ERP poate fi realizată cu o investiție inițială de la 3.000 de euro, prin care automatizează numeroase operațiuni, au acces la funcționalități noi, se aliniază la cerințele legislative și beneficiază de suport tehnic nelimitat pentru utilizare. Afacerile care nu se digitalizează au pierderi și cheltuieli mai mari, își consumă resursele umane pe sarcini repetitive fără valoare adăugată, nu pot anticipa punctele forte și slabe în business prin date concrete și ratează oportunități de piață, fiind depășite de concurenții deja digitalizați”, explică Roxana Epure, Managing Partner NextUp.

IMM care nu se digitalizează se confruntă atât cu pierderi necontrolate, cât și cu un haos tot mai pronunțat în activitate, erori umane și cheltuieli care pot fi evitate. “Necesitatea unui soft ERP, nu doar ca instrument, ci ca fundament al unui nou început, oferă eficiență, claritate și control. De asemenea, transformă fiecare provocare într-o oportunitate și le deschide calea către un nivel superior de performanță și securitate. Un ERP crește productivitatea, oferind instrumentele necesare pentru a lucra cu rapiditate, control și precizie. Rezultatul? Operațiuni mai fluide. Mai puțin timp de pierdut cu sarcini manuale și angajați mai motivați și mai implicați. Astfel, antreprenorii câștigă timp și reduc costurile. Soft-ul transformă ore întregi de lucru în câteva secunde de precizie, iar antreprenorul primește rezultatele care îl interesează, actualizate în timp real – exact ce are nevoie ca să ia decizii corecte, pe loc. Un ERP potrivit oferă atât rezultate filtrate, cât și o imagine de ansamblu, dar și rapoarte actualizate în timp real: cash-flow, PNL, profitabilitate pe centre de cost, stocuri, etc. Tu țintești rezultatul, software-ul te duce direct la țintă. O afacere sănătoasă, longevivă, profitabilă, se clădește cu decizii bazate pe date clare, în cifre. Informațiile concrete sunt moneda de schimb pentru succes. Digitalizarea nu este un lux, ci fundamentul pe care se construiește agilitatea și capacitatea antreprenorilor de a răspunde imediat la nevoile din piață.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut