Sistemul RO e-Factura a generat cel mai mare haos din ultimul deceniu în mediul antreprenorial, statul român fiind nepregătit să gestioneze schimbarea pe care o impune și dând dovadă de incompetență în digitalizare prin erorile multiple ale acestui sistem. De asemenea, statul eșuează din nou în a dezvolta o relație bună cu contribuabilii, învinovățindu-i pe aceștia pentru blocajele pe care el însuși le-a creat prin gestionarea rudimentară a implementării e-Factura, e de părere compania de software NextUp Solutions.

NextUp Solutions, producător de software cu peste 6.000 de IMM în portofoliu, avertizează că cei mai mulți antreprenori și contabili sunt debusolați și dezamăgiți de haosul generat și modul în care statul s-a raportat la e-Factura. În plus, aceștia arată că activitatea lor a fost blocată de haosul generat de e-Factura, pierzând timp și bani. „Prin implementarea e-Factura, instituțiile statului își propun să dea cu bățul în contribuabil, amenițând cu amenzi, în cazul nealinierii la sistem. În același timp, ANAF nu este pregătit pentru valul de informații fiscale care va veni, nici pe departe. Infrastructura existentă s-a blocat la nici 25% din estimatul de documente anunțat. Ba mai mult, deocamdată, sistemul existent nici nu preia corect facturile transmise, dublând printr-o trimitere eronată documentele în contul SPV. În ciuda promisiunilor statului cu privire la eficiența și simplificarea proceselor administrative, implementarea sistemului e-Factura a generat în prima lună din an un mare haos. Contrar asigurărilor repetate ale autorităților, se pare că statul nu a fost pregătit pentru volumul masiv de informații și tranzacții care trebuie gestionate prin această inițiativă și să gestioneze schimbarea pe care o impune. Totodată, dă dovadă de incompetență în digitalizare prin erorile generate de sistem. Toate astea creează o relație de neîncredere în instituția de control fiscal din partea contribuabilului, iar nivelul de frustrare este cu atât mai mare cu cât oficialii au tot anunțat amenzi, date fixe și s-au absolvit de orice vină a nefuncționării sistemului. Adică dăm cu biciul, fără să explicăm pentru ce îl pedepsim pe antreprenor”, declară Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.

Prin implementarea e-Facturii pentru facturi B2B, firmele din întreaga țară s-au confruntat cu o serie de probleme tehnice și administrative. Astfel, erorile generate de e-Factura au dat peste cap activitatea în multe firme, fiind pierdute timp prețios și bani cu transmiterea facturilor în Spațiul Privat Virtual (SPV) în loc ca operațiunile zilnice să funcționeze eficient.

Astfel, pe fondul problemelor generate de implementarea e-Factura, multe firme au accelerat procesul de digitalizare, solicitând softuri de facturare care transmit în mod automat facturile în SPV. În acest sens, cererea pentru softuri de facturi a crescut cu peste 50% în primele două săptâmâni din ianuarie. „Cererea exponențială pentru softuri de facturare în ianuarie este, printre altele, o consecință a implementării e-Facturii de la 1 ianuarie. Sigur, poți să faci și muncă manuală, dar nimeni nu vrea birocrație în plus în ograda proprie. Antreprenorul vrea să lucreze curat, vrea predictibilitate în general și mai ales în privința costurilor generate de birocrație. E-Factura este în esență un pas bun, vom ajunge într-o zi să știm despre această raportare, dar să nu avem nevoie să facem mai nimic legat de ea deoarece o fac softurile.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut