Parlamentul European a votat ieri, 12 martie, un set de reglementări care promovează configurații mai ecologice ale vehiculelor de transport marfă. 

Versiunea aprobată a proiectului se referă în primul rând la lungimea camioanelor, la greutățile totale admise și la transmisiile electrice. Cele mai importante prevederi sunt:

1. Ansamblurile cu lungimea de până la 25,25 m și greutatea totală admisă de până la 44 de tone vor fi incluse oficial în reglementările UE și admise în traficul internațional liber, fără încheierea de acorduri suplimentare. Însă, fiecare stat va avea libertatea de a decide dacă acceptă circulația acestor vehicule pe teritoriul său, dar va putea, de asemenea, accepta și vehicule cu dimensiuni mai mari.

2. Ansamblurile mai lungi și mai grele se vor baza pe camioane cu ardere până în 2034, ulterior vor putea circula doar cele electrice sau pe hidrogen.

3. Pentru a ușura încărcarea vehiculului și a permite instalarea unor sisteme de propulsie mai grele, sarcina admisibilă a osiilor motoare trebuie mărită de la 11,5 la 12,5 tone (aceasta este cea mai surprinzătoare propunere, având în vedere că rețelele rutiere europene nu sunt adesea concepute pentru a face față unor astfel de sarcini).

4. Testarea configurațiilor și mai lungi, de exemplu 32 sau 34 de metri (ca în Spania și Scandinavia) va trebui facilitată. UE și-a dat acordul general pentru studiile de acest tip pe 5 ani, cu posibilitatea prelungirii cu încă 3 ani. 

5. Semiremorcile cu osii cu acționare electrică trebuie să fie incluse oficial în reglementările UE și, în plus, se dorește acordarea a încă 2 tone pentru ansamblurile cu astfel de semiremorci. Astfel, bateriile grele pentru osiile semiremorcii pot fi instalate sub șasiu, fără pierderea capacității de încărcare a ansamblului.

6 . Toate țările UE trebuie încurajate să crească sancțiunile administrative pentru contravențiile legate de transport. De asemenea, vor trebui crescute și investițiile care să promoveze transportul intermodal.

După aprobarea de către Parlamentul European, aceste propuneri au fost înaintate pentru negocierile cu Consiliul Uniunii Europene, organism compus din miniștri de resort din toate țările UE. Acesta va putea să aprobe, să modifice sau să respingă complet aceste propuneri, cel mai probabil în toamna lui 2024. După aprobare, va fi necesară și o perioadă pregătitoare pentru toate țările UE, așa că introducerea modificărilor de mai sus va dura mai multe luni sau chiar câțiva ani.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut