Salariul minim pentru șoferii de camioane a crescut în Norvegia din iulie la aproximativ 17,8 euro/oră, potrivit unui mesaj publicat de serviciul de presă al Asociației Norvegiene a Proprietarilor de Camioane (NLF). După cum a explicat organizația, în Norvegia nu există un salariu minim general, însă unele industrii au introdus un tarif orar minim pentru a împiedica lucrătorii străini să primească salarii și condiții de muncă mai proaste decât cetățenii țării. Acest lucru se aplică și profesiei de șofer de camion.

Angajații care transportă mărfuri pe șosea cu vehicule cu o greutate mai mare de 3,5 tone trebuie să primească acum cel puțin 17,8 euro/oră, după ce anterior primiseră 16,9 euro/oră.

Salariul minim se aplică și angajaților companiilor din afara Norvegiei atunci când transportul este efectuat de un lucrător detașat (cabotaj sau transport combinat).

Cu toate acestea, tariful nu se aplică expedierilor internaționale. De asemenea, regulamentul nu se aplică transporturilor în cont propriu (adică mărfurilor pe care compania le-a produs independent și care sunt transportate de angajații săi).

Potrivit NLF, un angajat poate primi diverse forme de compensație de la angajator, pe lângă salariul obișnuit. Cu toate acestea, nu toate plățile ar trebui considerate salarii în sensul regulilor generale. Salariul pe oră poate fi ușor sub salariul minim dacă lucrătorul primește alte forme de compensare salarială. Cu toate acestea, rambursarea cheltuielilor nu poate compensa rata orară mai mică, potrivit regulilor.

Realitățile Norvegiei: 2,4 euro/oră pentru șoferii de camioane străini

Din Norvegia, în special peştele este transportat de tot mai multe companii străine de transport, dar expeditorii norvegieni nu verifică atent cât câștigă șoferii de camioane.

Ediția norvegiană a FriFagbevegelse atrăgea în urmă cu o lună atenţia că, pe camioanele unei binecunoscute companii scandinave de transport specializată în transportul fructelor de mare sunt indicate numai adresele norvegiene de internet. Ca urmare, clienții au impresia că aceasta este o companie locală. Dar mașinile transportatorului sunt înmatriculate în România și Polonia, iar șoferii sunt de obicei din Ucraina, România și Filipine.

Publicația a vorbit cu unul dintre șoferii filipinezi ai acesteia, care, sub anonimat, a declarat că este unul dintre „oamenii săraci“ care lucrează în Polonia și statele baltice, seduși de salarii mari și de formare plătită, fără să fie însă informați cu privire la drepturile reale pe care le au.

La angajare, acestuia s-a promis între 1.500 şi 2.000 de euro pe lună, dar totul s-a dovedit diferit. Indiferent de durata zilei de lucru, el primește 80 de euro pe zi, din care trebuie să achite alimente și cazare. Venitul impozabil este de numai 30 de euro pe zi, adică aproximativ 2,4 euro pe oră. „În medie, ziua de lucru durează între 11 și 13 ore și primim o sumă fixă pe zi. Nu suntem plătiți pentru orele suplimentare sau cu salariul minim pentru Norvegia, deşi majoritatea curselor sunt de cabotaj, pe plan intern. Nici măcar nu ştiam că avem aceste drepturi.“

Publicația l-a contactat pe CEO-ul companiei pentru a clarifica situația remunerării șoferilor. Acesta a declarat că firma are 80 de camioane, din care 30 sunt conduse de filipinezi. El a confirmat că șoferii nu au inițial salarii orare, dar a insistat că sunt plătiţi conform cerințelor legislației norvegiene.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut