Parlamentul European a aprobat noua directivă privind permisul de conducere care presupune, printre altele, că un tânăr poate conduce un camion (cu supraveghetor) de la vârsta de 17 ani. De asemenea, s-a aprobat şi conducerea unei dube electrice cu greutate de până la 4.250 kg cu permis categoria B, la doi ani de la obținerea acestuia.

Deputații consideră că permisele de conducere ar trebui să fie valabile cel puțin 15 ani pentru motociclete și mașini și cinci ani pentru camioane și autobuze. Pentru a preveni discriminarea, ei nu doresc o valabilitate redusă a permiselor de conducere pentru vârstnici – așa cum a propus CE.

Deputații consideră că șoferii ar trebui să-şi poată autoevalua starea de sănătate atunci când un permis de conducere este eliberat sau reînnoit. Este la latitudinea țărilor UE să decidă dacă autoevaluarea ar trebui înlocuită cu un examen medical care să includă un set minim de verificări ale vederii șoferului și afecțiunilor cardiovasculare. Cu toate acestea, membrii doresc ca guvernele UE să depună mai multe eforturi pentru a sensibiliza publicul cu privire la semnele mentale și fizice care ar putea pune pe cineva în pericol în timpul conducerii.

Șoferii fără experiență ar trebui să fie în stare de probă pentru cel puțin doi ani, timp în care vor fi supuși anumitor restricții, cum ar fi limite mai stricte de alcool și pedepse mai dure pentru conducerea nesigură, spun europarlamentarii.

Pentru a reduce deficitul de șoferi profesioniști, europarlamentarii au fost de acord să le permită tinerilor de 18 ani să obțină un permis de conducere pentru a conduce un camion sau microbuz cu până la 16 pasageri, cu condiția să dețină un certificat de competență profesională. De asemenea, tinerii de 17 ani vor trebui însoțiți de un șofer cu experiență.

Deputații susțin introducerea unui permis de conducere digital, disponibil pe telefonul mobil și echivalent cu un permis de conducere fizic, pentru a sprijini piața internă a UE.

Raportoarea Karima Delli a declarat: „Parlamentul European a avut ocazia să îmbunătățească siguranța rutieră în Europa și să se apropie de obiectivul de zero decese rutiere până în 2050. Regulile includ controale medicale opționale la eliberarea sau reînnoirea permisului de conducere și prevederi mai stricte pentru șoferii începători.”

Proiectul de regulament a fost aprobat cu 339 de voturi pentru și 240 împotrivă, cu 37 de abțineri. Aceasta este poziția Parlamentului în primă lectură. Dosarul va fi transmis noului parlament, care va fi ales în iunie 2024.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut