În perioada 8-14 mai 2023, a avut loc cea de-a doua săptămână europeană de control Roadpol Truck&Bus din acest an, desfăşurată în 28 de ţări, cu focus pe controlul transportului comercial de mărfuri și pasageri.
În total, au fost verificate 142.732 de camioane și 92.403 de autobuze şi au fost constatate 38.589 de abateri (camioane: 34.270, autobuze: 4.319). De 1.230 de ori călătoria a trebuit oprită până când şoferul și-a efectuat perioada de odihnă legală sau până când starea vehiculele sau încărcătura au fost corespunzătoare. Rata de încălcare a fost de 24,01% pentru transportul de marfă (la aproape 1 din 4 camioane verificate) și de 4,67% pentru autobuze.
Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, rata totală a încălcărilor camioanelor are o uşoară creștere – de la 23% la 24%. Însă rata încălcărilor grele – care necesită imobilizarea camionului și întreruperea călătoriei – a crescut cu 50% față de anul trecut. De cealaltă parte, neregulile cu autobuze au scăzut la 5% (7% anul trecut). „Toate acestea arată că traficul de marfă reprezintă un risc major pentru siguranța rutieră și că monitorizarea este încă necesară. Polițiștii europeni au un standard înalt de pregătire în controlul traficului greu, ceea ce se reflectă în rata mare de plângeri”, a comentat secretarul Roadpol Operations Working Group, Henk Jansen, de la Poliția Națională Olandeză. Potrivit acestuia, pentru camioane, cele mai multe nereguli au fost constatate în zona depășirii timpului de conducere, reglajelor sau manipulării tahografului, vitezei și neregulilor tehnice (inclusiv încărcături depăşite și nesigure). În cazul autobuzelor, cele mai multe nereguli au fost constatate în zona centurilor de siguranță și a altor constrângeri de siguranță, viteză, depășire a timpului de conducere, setări tahograf și documente auto.
7.564 de șoferi (7.365 decamioane şi 199 de autobuze) nu au respectat timpii de lucru şi de odihnă, iar de 1.986 de ori tahografele nu au fost gestionate corespunzător. Manipulări ale tahografelor digitale au fost detectate în 259 de cazuri. De asemenea, au fost depistați și 173 de șoferi care participau la traficul rutier sub influența alcoolului, precum și 26 de șoferi aflati sub influența drogurilor. În 2.695 cazuri (2.556 camioane, 139 autobuze) au fost constatate defecte tehnice grave ale vehiculelor. 736 de camioane (< 12 tone), 331 de camioane (> 12 tone) și 46 de autobuze au fost găsite cu suprasarcini, iar arimarea încărcăturii era necorespunzătoare pe 824 de camioane.
Următoarea operațiune Roadpol Truck & Bus va avea loc în perioada 6-12 noiembrie 2023.
Foto: Roadpol.eu