Costul contracției economiei globale pentru porturile turcești devine clar. Numărul containerelor manipulate în porturi, care a crescut cu două cifre în ultimii ani, se va micșora la sfârșitul anului pentru prima dată din 2015. Creșterea încărcăturii lichide a încetinit, de asemenea, pentru prima dată.

În paralel cu scăderea economiei globale şi accelerarea încetinirii circulației mărfurilor pe calea maritimă, unde se efectuează peste 80% din comerț, crește și pierderea cantității de mărfuri manipulate în porturile turcești. Cea mai mare scădere din porturi a fost în segmentul containerelor, care este unul dintre cele mai importante barometre ale comerțului global. Porturile de containere, care au înregistrat o creștere de două cifre în ultimii ani, vor închide anul cu o contracție pentru prima dată în 7 ani, notează Lojiport. Potrivit Direcției Generale a Afacerilor Maritime, s-a înregistrat o scădere cu aproximativ 1,5% a tonajului total de marfă manipulat în porturile Turciei şi de peste 10% în termeni de TEU în noiembrie, față de aceeași perioadă a anului precedent.

Astfel, în timp ce s-a înregistrat o creștere de 4% a încărcăturii totale în cele 11 luni ale anului, pe TEU 6% sunt pierderi. Aydın Erdemir, președintele Asociației Operatorilor din Port (TÜRKLİM), a declarat: „Numărul de containere manipulate în porturile turcești, care a crescut în ultimii ani, se va închide anul acesta cu o contracție din cauza încetinirii și recesiunii din economia globală.” Decanul Facultăţii de Marină din Kocaeli, Soner Esmer, a împărtășit previziunile pentru sfârșitul anului: „În lumina datelor pe 11 luni, estimăm că în 2022, încărcătura totală va rămâne sub 545 milioane de tone, cu o creștere de aproximativ 4% în porturile noastre. Pe de altă parte, ne așteptăm ca volumul de manipulare a containerelor să se încheie anul cu o scădere de aproximativ 2%, la nivelul de 12,4 milioane TEU, pentru că declinul continuă în decembrie. 2015 a fost ultimul an închis cu o contracție a numărului de containere manipulate.”

Cea mai mare scădere din noiembrie a fost în transportul de tranzit (-34%), una dintre cele mai importante surse de venit pentru porturile turcești. „Scăderea manipulării mărfurilor în tranzit, care a început în mai, a continuat şi în noiembrie, cu 34%. Având în vedere că 1 din 4 containere din porturile noastre este un container de tranzit, s-a văzut cât de fragile sunt strategiile construite pe acest tip de marfă. S-a înțeles încă o dată importanța de a baza dezvoltarea sectorului portuar pe industria și producția țării.”

Un alt punct frapant în datele din noiembrie a fost încetinirea creșterii cantității de manipulare a mărfurilor lichide. După războiul Rusia-Ucraina, creșterea producției de GNL din Turcia a crescut, în timp ce investiția Socar în Star Refinery a dus la creșteri record ale manipulării produselor petroliere. În timp ce creșterea mărfurilor lichide în vrac a fost de 15% în perioada ianuarie-noiembrie, această rată a fost de doar 6,6% în noiembrie.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut