Raportul IRU privind deficitul de șoferi din 2023 a constatat că posturile neocupate de șofer de autobuz și autocar sunt în creștere în Europa. Acum există 105.000 de posturi libere (10% din total), ceea ce reprezintă o creștere de 54% față de 2022, impactând serviciile a milioane de utilizatori. Fără acțiuni de atragere și reținere a șoferilor, Europa ar putea avea peste 275.000 de posturi neocupate de șofer de autobuz și autocar până în 2028.

Creșterea post-COVID a sectorului de autobuze și autocare a dus la o nevoie mai mare de șoferi, astfel că peste 80% dintre operatori se confruntă cu dificultăți severe sau foarte severe în ocuparea posturilor. Problema este deosebit de acută pentru serviciile regionale, cursele lungi regulate și turism.

Secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, a declarat: „Companiile care operează transporturi în Europa se străduiesc să găsească șoferi, iar unele servicii sunt deja întrerupte. Lipsa de șoferi de autobuz și autocar a crescut cu 54% față de anul trecut, dar ceea ce este și mai îngrijorător este rata scăzută a tinerilor care intră în profesie în comparație cu rata ridicată a șoferilor în vârstă care se pensionează.” Se estimează că necesarul de șoferi de autobuz și autocar în Europa se va dubla până în 2028, pentru că peste 1,2 milioane de șoferi de autobuze și autocare se vor pensiona în următorii 5-10 ani, în timp ce rata noilor veniți este semnificativ mai mică.

Fără acțiuni de atragere și reținere a șoferilor, Europa ar putea avea peste 275.000 de posturi neocupate de șofer de autobuz și autocar până în 2028.

Doar 16% dintre șoferii de autobuz și autocar sunt femei, sub media industriei de transport (22%) și a populației active (46%).

Profesia are și o populație îmbătrânită. Mai puțin de 3% dintre șoferii de autobuz și autocar din Europa au sub 25 de ani, în timp ce peste 40% au peste 55 de ani. În multe țări europene, vârsta minimă de conducere pentru transportul de pasageri este între 21 și 24 de ani. Decalajul „de la școală la volan” este o barieră cheie în atragerea de noi șoferi. Vârsta minimă de conducere ar trebui să fie redusă în fiecare țară.

A deveni șofer este, de asemenea, costisitor din cauza costurilor ridicate pentru permis, formare și asigurare. De exemplu, în Germania, costă în medie 9.000 EUR, de peste patru ori salariul minim lunar. „Intrarea într-o profesie ar trebui să fie facilitată de autoritățile de reglementare, nu blocată”, a spus Umberto de Pretto.

Țările cu un surplus de șoferi profesioniști ar putea contribui, de asemenea, la acoperirea decalajului. În prezent, doar 5% dintre șoferii de autobuz și autocar din UE sunt cetățeni din afara UE. Accesul șoferilor calificați din țări terțe la profesie în Europa ar trebui să fie facilitat.

FOTO: IRU.org

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut