Vestea că de la 1 iulie va dispărea scutirea pentru permisul de conducere C pentru conducerea autoutilitarelor electrice cu o greutate de până la 4.250 de kilograme pluteşte în aer de ceva vreme în Olanda. TLN consideră această măsură dezamăgitoare, pentru că se pierde astfel aproape jumătate din capacitatea de transport.

Ministrul Infrastructurii şi Gospodăririi Apelor din Olanda, Mark Harbers, a raportat recent, într-o scrisoare către Parlament, că din vara viitoare un şofer cu permis de conducere B nu va mai putea să conducă o dubă electrică cu MTMA mai mare de 3.500 kg. „Companiile au investit masiv în aceste vanuri de livrare, în contextul sustenabilității. Dacă ar fi știut că se va întâmpla asta, nu ar fi făcut-o niciodată.”

În cadrul unei emisiuni radio, consilierul pentru politici tehnologice la TLN, Ambro Smit, a spus că, la inițiativa TLN, au fost studiaţi doi piloți pe o perioadă de 9 ani, care au arătat că nu sunt probleme la condusul unei dube electrice grele fără permis de categorie C. „Desigur, nicio companie de transport nu-şi va lăsa șoferii să conducă o astfel de dubă electrică fără pregătire suplimentară de conducere. În practică, funcționează foarte bine.”

Schema actuală de toleranță se va încheia la 1 iulie, iar TLN și-ar fi dorit o extindere până va intra legislația în vigoare. „Există legislație europeană care face posibil acest aranjament. Ar trebuit doar transpusă în legislația națională, cum au făcut şi alte țări. Decizia de a opri totul a fost cea mai ușoară soluție. Este o rușine, pentru că legislația europeană actuală va fi aproape sigur relaxată. Pe baza propunerii de modificare, greutatea maximă va crește la 4.250 kg fără alte condiții suplimentare. De ce se ia această decizie acum pentru o perioadă poate de un an și jumătate?”

Dacă scutirea pentru permisul de conducere C expiră, companiile pot alege dintre trei opțiuni, potrivit consilierului de politici. De exemplu, şoferul poate fi trimis să ia permis categoria C, iar pe dube va fi montat tahograf, dar aceasta este o acţiune costisitoare şi nicio companie nu va face asta”.

A doua soluție este tragerea pe dreapta a acestor maşini, până când se introduce legislația. „Asta înseamnă distrugerea capitalului, şi ar fi păcat, mai ales pentru companii precum DHL, Coolblue și Jumbo care au multe astfel de vehicule. Prin urmare, nu este o opțiune reală.”

A treia opțiune este reducerea greutății la 3,5 t. În practică, asta înseamnă că furgonetele electrice pot transporta mult mai puțină sarcină. „Bateriile cântăresc enorm. Tocmai pentru a compensa acest lucru, a fost introdusă schema de scutire.” Reducerea greutății înseamnă în practică o pierdere de circa 600 kg din capacitatea de încărcare. „Asta înseamnă că pot transporta cu 40-50% mai puțină marfă, ceea ce este rău pentru eficiența transportului și pentru mediu.”

Însă nici ignorarea noii măsuri nu este înțeleaptă, avertizează TLN. „Companiile trebuie să se conformeze. Dacă nu se schimbă nimic, după 1 iulie 2024 va fi necesar permis de conducere C și tahograf pentru aceste autoutilitare. Altfel, există amenzi mari pentru conducerea cu permis de conducere B și/sau fără tahograf.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut