Obligația de returnare a camioanelor în ţara de înmatriculare la fiecare opt săptămâni, după cum este prevăzută în Pachetul de Mobilitate, va fi anulată probabil. Avocatul general Giovanni Pitruzzella, de la Curtea Europeană de Justiție, recomandă eliminarea acestei obligații.
Mai multe state membre UE au luat măsuri împotriva regulilor din Pachetul de Mobilitate. Polonia, Ungaria, Bulgaria, Lituania și România, printre altele, s-au opus obligației de returnare a șoferilor, interzicerii efectuării pauzei de 45 h în cabină, noilor reguli de cabotaj, regulilor de detașare și obligației de returnare a camioanelor, măsuri pe care le consideră contrare principiului libertății de a presta servicii de transport.
Giovanni Pitruzzella a respins toate obiecțiile, cu excepția obligației de a returna camioanele. ILT a precizat anterior că obligația de întoarcere pentru camioane, dar și pentru șoferi, este greu de aplicat. În plus, măsura a fost, de asemenea, criticată pe scară largă pentru generarea de kilometri parcurşi pe gol, în detrimentul obiectivelor de reducere a CO2.
Deocamdată, sfatul avocatului CJUE a nu este altceva decât o recomandare. O hotărâre definitivă a Curții de Justiție este așteptată în februarie 2024.
Reamintim că un studiu al CE (Ricardo) a arătat că o treime din camioanele companiilor din Europa de Est se întorc în țara lor de origine doar o dată pe an. În unele țări, 80% sau 62% din flotă operează permanent în afara țării de origine, neavând cu țara de origine nicio legătură economică, dar profitând de avantajele salariale din Europa de Vest.