În unele cazuri, kilometrajul camioanelor companiilor de transport lituaniene pe rutele internaționale ajunge la puțin peste 130.000 km pe an, reprezentând cea de-a treia distanță din întreaga UE după vehiculele româneşti şi bulgăreşti. Astfel de performanţe sunt legate de prevederile Pachetului de Mobilitate (PM) și conduc la o serie de dificultăți, subliniază Asociaţia Naţională a Transportatorilor Rutieri din Lituania, Linava.

Potrivit CNR, în a doua jumătate a lui 2022, camioanele companiilor lituaniene ocupau locul al treilea după cele din România și Bulgaria în ceea ce privește distanța parcursă, care ajunge în medie la 137.000 km, respectiv 140.000 km pe an. În ceea ce privește numărul de kilometri parcurși, camioanele lituaniene depășesc țări vecine precum Polonia, Letonia, Estonia, precum și țări mari precum Germania, Franța sau Marea Britanie, unde, conform statisticilor, camioanele abia circulă 120.000 km/an.

Potrivit secretarului general al Linava, Zenonas Buividas, numărul de kilometri parcurși de camioanele companiilor de transport din Lituania nu poate decât să crească în timp. În mare măsură, acest lucru poate fi influențat de una dintre cerințele Pachetului de Mobilitate. „În urmă cu exact un an, a intrat în vigoare cerința controversată ca firmele de transport să își organizeze activitățile în așa fel încât la fiecare 8 săptămâni camionul să revină în ţară. Acesta este, fără îndoială, unul dintre principalele motive pentru care kilometrajul operatorilor din țara noastră crește acum vertiginos. Iar acest număr ar putea crește și mai mult.”

Vicepreședintele Linava, Vitas Bucinskas, subliniază că numărul tot mai mare de kilometri poate crea o impresie falsă că transportatorii primesc aproape cele mai multe comenzi din întreaga UE, deși nu este cazul. „Numărul de kilometri nu trebuie privit ca un indicator încurajator, pentru că acesta e în creștere prin cerința PM de a returna camioanele în ţară. Iar acestea se întorc adesea parţial încărcate și uneori goale, ceea ce duce la pierderi mari.”

În același timp, nu toți transportatorii reușesc să respecte cerințele PM. Amenzi pentru șoferii care nu se întorc la centru sunt primite de companiile lituaniene de mai multe ori pe săptămână, în valoare medie de 2.000 de euro.

Potrivit lui Vitas Bucinskas, pentru a ajuta transportatorii să continue să parcurgă distanțe lungi, dar să nu le transforme în pierderi din ce în ce mai mari, statul ar putea să le uşureze povara fiscală şi să rezolve problema lipsei șoferilor prin desființarea cotei anuale pentru angajarea lucrătorilor din țări terțe, sau măcar creșterea semnificativă a acesteia.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut