Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) salută decizia Parlamentului României de a adopta Legea care le permite tinerilor să obțină permisul de conducere pentru categoriile C și CE la vârsta de 18 ani. România devine astfel cel de-al 18-lea stat european care stabilește vârsta minimă de 18 ani pentru şoferii de camioane, măsură aplicată de mult în Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franța, Grecia, Croația, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia și Marea Britanie.  

Urmare solicitărilor repetate ale UNTRR încă din 2015 și adresate Guvernului și Parlamentului, plenul Camerei Deputaților din 13 decembrie a votat adoptarea Legii pentru modificarea și completarea Codului Rutier – respectiv a OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice care le permite tinerilor de 18 ani posesori de permis categoria B să obțină și categoriile C și CE. Astfel, România transpune prevederile Directivei 645/2018 prin care tinerii pot obține permisul pentru C și CE la 18 ani. „Chiar dacă vine cu întârziere, această lege poate să ajute în următorii ani atât industria transporturilor rutiere, cât și economia națională”, e de părere asociaţia profesională.

România este printre țările cele mai afectate de criza de şoferi, cu 71.000 de posturi neocupate potrivit raportului IRU 2022. În ultimii ani, criza şoferilor s-a acutizat și amenință competitivitatea industriei transporturilor rutiere, principalul contribuitor la exportul de servicii al României cu o contribuție de 6 miliarde de euro anual și care doar în ultimii 4 ani a avut o contribuție la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde de euro. Industria transporturilor rutiere semnalează de mult timp nevoia de angajare a tinerilor conducători auto, majoritatea transportatorilor români având în prezent camioane care nu pot fi operate din cauza lipsei de personal.

Noua lege, care facilitează angajarea şoferilor de la 18 ani, este totodată o măsură concretă de a reduce rata ridicată a șomajului în rândul tinerilor și de a păstră tinerii doritori să practice această meserie în țară. „Având în vedere că rata șomajului în rândul tinerilor (15-24 ani) a atins cel mai ridicat nivel în septembrie 2022 (21,3%) conform INS, legea adoptată de Parlamentul României oferă o șansă reală tinerilor să se angajeze într-o meserie bine plătită și astfel să rămână în țară”, precizează UNTRR în comunicat.

Conform noii legi, tinerii cu varsta de 18 ani posesori ai permisului de conducere categoria B se pot înscrie la școala de șoferi și pot obține categoria C, CE însă nu vor putea să conducă vehicule din această categorie decât după ce obțin și certificatul de calificare profesională inițială – CPI, prin susținerea unui examen de cunoștințe teoretice şi practice, după ce au urmat cursurile unui centru de pregătire şi perfecționare profesională autorizat de Ministerul Transporturilor. Până la 21 de ani, tinerii vor putea conduce vehicule din categoria C, CE numai pe teritoriul României.

În perspectiva adoptării generale la nivel european a vârstei de 18 ani pentru obținerea permisului de conducere categoria C și CE care le va permite tinerilor să conducă și în trafic internațional, România va avea deja pregătită industria și forța calificată de muncă pentru această activitate. UNTRR solicită Președintelui României promulgarea urgentă a legii adoptate de Parlament, pentru ca tinerii să obțină permisul pentru C și CE la 18 ani şi să răspundă astfel nevoilor industriei.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut