Parlamentul European a decis să includă transportul rutier și clădirile în noua versiune a Schemei europene de comercializare a certificatelor de emisii, ETS II. Iar asta înseamnă o altă creștere a costurilor de transport, în special din cauza lipsei unei alternative – înlocuirea vehiculelor cu ardere în transportul pe distanțe lungi nu este în prezent posibilă din motive tehnice și de infrastructură. De reţinut însă că includerea transportului în ETS II a fost propusă de producătorii de automobile din asociația ACEA. Şi asta pentru că taxele de emisii care obligă transportatorii să achiziționeze vehicule electrice şi pe hidrogen le vor oferi producătorilor o anumită rentabilitate a investiției făcute în dezvoltarea tehnologiilor cu emisii scăzute.

Noua versiune a Sistemului european de comercializare a certificatelor de emisii, ETS II, este de așteptat să intre în vigoare anul viitor. Sistemul va include combustibilii utilizați pentru transportul comercial. Justificarea deciziei a fost necesitatea de a crește reducerea emisiilor și de a investi în tehnologii cu emisii scăzute. În acest scop, schema de comercializare a certificatelor de emisii ar trebui reformată în consecință și sfera sa de aplicare extinsă la noi domenii. Profiturile din taxele introduse urmează să fie transferate către Fondul pentru Climat Social, al cărui scop va fi combaterea efectelor transformării energetice.

Problema este că, după introducerea reglementărilor, companiile de transport vor fi, în practică, obligate să plătească penalități pentru emisii pe care nu le vor putea reduce. Camioanele electrice de mare distanță sunt încă o soluție imposibilă – din motive tehnice și pentru că infrastructura stațiilor de încărcare este prea slabă. Iar prețurile unor astfel de vehicule, chiar și atunci când devin disponibile pe scară largă, pot fi de câteva ori mai mari decât prețurile camioanelor cu motoare cu ardere internă.

Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) a reacționat ferm la votul din Parlamentul European: „Suntem șocați să vedem că, în ciuda abordării constructive a industriei, propunerea nepractică și ostilă a ENVI privind ETS II a convins în cele din urmă Parlamentul European să se opună sectorului transportului rutier comercial”, a declarat Advocacy Director IRU, Raluca Marian. „Sectorul transportului rutier este îngrijorat de riscul foarte real de creștere a costurilor fără rambursare și fără șanse reale de tranziție rapidă la vehicule cu emisii zero.”

Încă de la început, IRU împreună cu alte organizații din industrie, au cerut introducerea treptată a sectorului transporturilor în ETS, adaptat dezvoltării tehnologiei și infrastructurii de încărcare. Includerea bruscă a întregii industrii în sistem va introduce doar taxe suplimentare, care nu pot fi văzute ca un stimulent pentru companiile de transport către decarbonizare. În condițiile actuale de piață, majoritatea companiilor vor fi forțate să plătească fără a avea o alternativă suficient de eficientă sau rentabilă pentru a investi în vehicule cu emisii zero.

Doar transportul comercial va fi inclus în ETS II. Vehiculele private nu vor fi acoperite de sistem deocamdată. „Este o decizie greșită pe mai multe niveluri. Regulile vor fi impracticabile din cauza distincției dintre vehiculele private și comerciale”, remarcă Raluca Marian. „Transportul public va deveni mai scump, ceea ce duce la o utilizare sporită a mașinilor private și la creșterea emisiilor de CO2. Veniturile ETS din serviciile de transport rutier comercial vor fi insuficiente pentru a finanța investițiile necesare pentru îndeplinirea obiectivelor RePowerEU și pentru finanțarea Fondului pentru Climat Social.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare