
În perioada ianuarie – august 2023, pe piața rusă au fost lansate 7.337 de mărci noi, inclusiv mărcile existente care au intrat pe noi segmente. Pentru al doilea an consecutiv, potrivit NielsenIQ, numărul de lansări depășește media anilor anteriori (2021: 6.942).
Spre deosebire de anul trecut, noile produse pentru 2023 sunt distribuite uniform între mai multe categorii. „Dacă la sfârșitul lui 2022, 80% dintre mărcile noi au apărut în patru industrii (alcool, produse lactate, băuturi și produse de cofetărie), în 2023 aceste grupuri reprezintă doar jumătate din lansări. În același timp, ponderea noilor produse este în creștere în categoriile non-alimentare – îngrijirea corpului, părului, chimicale de uz casnic și altele. Această transformare are loc atât datorită localizării mărcilor străine, cât și intrării jucătorilor ruși pe noi segmente. Deja, majoritatea cumpărătorilor (65%) observă apariția mai multor produse rusești pe rafturile magazinelor, iar acest număr este probabil să crească”, a declarat Saltanat Nysanova, director de relații cu clienții la NielsenIQ.
Potrivit Retail.ru, în 2023, gama de FMCG în lanțurile de retail s-a extins în toate industriile, cu excepția produselor nealimentare și a mărfurilor pentru copii. Cea mai notabilă creștere a fost observată la îngrijirea animalelor de companie (+6,4%). Această tendință se observă în toate canalele de comerț cu bunuri de larg consum.
Potrivit sondajului realizat de NielsenIQ despre planurile viitoare, aproape jumătate din cei 100 de producători intervievaţi spun că se vor concentra pe lansarea de noi produse (46%) sau pe intrarea pe noi segmente (45%). Printre domeniile cheie de lucru pentru retaileri se numără dezvoltarea mărcilor private (52%) și intrarea în noi categorii (41%). Anul trecut, lista sarcinilor prioritare includea redistribuirea capacității de producție și diversificarea lanțurilor de aprovizionare.
De asemenea, în ultimul an, producătorii s-au concentrat în principal pe mărfuri din segmentul mediu de preț şi aproape un sfert dintre jucători s-au concentrat pe segmentul premium