Industria transportului şi logisticii este tot mai afectată de războiul dintre Rusia şi Ucraina şi de întreg contextul economico-social. În Polonia, două fabrici Volkswagen îşi suspendă activitatea din cauza întreruperii lanțurilor de aprovizionare şi a lipsei de componente care urmau să vină din Ucraina. Din aceleași motive, și fabrica Fiat din Tychy ia o pauză mai scurtă. Există un deficit de materii prime care se agravează și o problemă și mai mare cu circuitele integrate – Ucraina și Rusia furnizau neon, paladiu și nichel pentru producția de electronice. Acestora li se adaugă oprirea producției pe scară largă pentru piața rusă, atât în industria auto, cât și în multe alte sectoare.

Toate acestea arată similar cu începutul pandemiei în 2020, însă de data aceasta poate fi și mai rău, pentru că pandemia a adus prețuri extrem de mici la combustibil, în timp ce războiul din Ucraina s-a soldat deja cu creșteri record: un litru de motorină fluctuează în jurul valorii de 1,22 euro. În plus, există zeci de mii de șoferi ucraineni care părăsesc piața muncii, ceea ce atrage un colaps al pieței pentru transportatorii care călătoresc spre est. Toate acestea coincid cu suprapunerea peste noile reguli ale Pachetului de Mobilitate și peste reglementările fiscale ale New Deal.

În acest context, situaţia devine tot mai dificilă, remarcă publicaţia poloneză 40ton.net, menţionând că un preț rezonabil pentru exporturile din Polonia s-ar putea apropia în curând de 2 euro/km, deși pare că nimeni nu intenționează deocamdată să plătească atât de mult. Livrările de camioane noi sunt și ele discutabile, iar piața balcanică, de exemplu, poate fi plină de transportatori polonezi care fug din Rusia, creând o presiune suplimentară asupra prețurilor. De asemenea, este dificil de determinat ce se va întâmpla cu piața forței de muncă a șoferilor, deoarece poate apărea brusc o concurență fără precedent între companiile poloneze.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare