Prima veste proastă pentru Turcia în războiul dintre Hamas și forțele israeliene a venit de la armatori. Perturbarea operațiunilor în porturile din zona de război reprezintă o amenințare pentru comerțul exterior al Turciei, iar noul mediu de conflict va duce la o creştere a tarifelor de transport.

În timp ce efectele războiului Rusia-Ucraina se adâncesc, lumea afacerilor se confruntă şi cu șocul evoluțiilor fierbinți din Orientul Mijlociu. Există temerea că războiul dintre Palestina și Israel va cauza pierderi semnificative în comerț și în dimensiunea sa umanitară. Prima factură comercială a acestui război a fost plătită de logistică. În timp ce operațiunile încep să fie întrerupte în porturile din zona de război, se zvonește că unele porturi ar putea fi complet închise, scrie Lojiport. Perturbările din porturi reprezintă o amenințare nu numai pentru comerțul Turciei cu Israel și Palestina, ci și pentru mărfurile legate de Turcia din Siria, Iordania și chiar Asia. Pe de altă parte, mediul de război poate provoca şi o creștere a tarifelor de transport.

Peste 90% din comerțul exterior al Turciei cu Palestina și Israel este transportat pe mare. Deși nu există o linie de transport direct către aceste țări pe şosea sau pe calea ferată, transportul aerian are o pondere foarte mică.

Pe lângă transportul de mărfuri uscate și containere pe mare, transportul este efectuat și de nave Ro-Ro. De asemenea, portul israelian Haifa este un punct de transfer pentru mărfurile care vin din Orientul Îndepărtat către Europa și Turcia sau care pleacă din Turcia.

Potrivit Asociației Armatorilor din Turcia, în porturile israeliene au apărut deja întârzieri în operațiuni, relatează Economi.com. În plus, Israelul a creat o fâșie de securitate de până la 80 km pe mare, iar navele care vin în țară nu se pot apropia de uscat mai departe de această distanță. Marinarii susțin că încă nu există o problemă majoră în portul Haifa, dar declară că Ashdod, unul dintre cele mai mari porturi din Israel, ar putea fi închis, unul din motive fiind chemarea personalului portuar în serviciul militar. Pe de altă parte, se raportează că autoritățile israeliene inspectează în detaliu toate mărfurile care merg spre Palestina.

Elif Uzuner, membru al CA al Asociației Armatorilor din Turcia, a declarat: „În situații de război, afacerile încetinesc la început, iar cozile de așteptare cresc foarte mult. Dacă durata războiului este prelungită, porturile încep să funcționeze din nou. Navele și zonele din porturile în care navele descarcă mărfuri nu sunt în general bombardate, dar asta nu schimbă faptul că aceea este o zonă de război. Prin urmare, numărul navelor care vor să meargă în regiune va scădea, ceea ce va scumpi transportul de marfă.” Acest lucru va afecta nu numai porturile israeliene, ci și traficul de nave siriene și libaneze, este de părere președintele Grupului de Lucru Maritim al UTIKAD, Cihan Özkal.

În plus, reprezentanții industriei au subliniat că firmele de asigurări pot percepe taxe suplimentare pentru riscul de război de la navele care merg în regiune, ceea ce înseamnă un cost suplimentar serios pentru armator, care va majora tariful. Se aşteaptă şi o posibilă creștere a prețului petrolului din cauza războiului, care va majora de asemenea rata de transport.

Valoarea totală a comerțului exterior al Turciei cu Israel și Palestina se apropie de 9 miliarde de dolari.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut