Indicele european al tarifelor rutiere de marfă Upply x Ti x IRU arată că indicele tarifelor spot din T4 2023 a scăzut cu 14,8 puncte de la an la an. Cu toate acestea, scăderea trimestrială a indicelui ratelor contractuale a fost limitată la 0,9 puncte, ca urmare a costurilor ridicate și, în special, a creșterii taxelor în T4 2023.

Indicele spot a scăzut cu 4,5 puncte, trimestrial, la 123,8 puncte şi cu 14,8 puncte de la an la an. Indicele contractelor a crescut pentru al doilea trimestru consecutiv, cu 1,7 puncte trimestrial, până la 129,4 şi cu doar 0,9 puncte anual.

Cererea slabă și în scădere pentru transportul rutier de marfă în toată Europa a redus tarifele spot, în timp ce tarifele contractuale au rămas ridicate ca urmare a presiunii costurilor. Indicele spot se află acum cu 5,5 puncte sub cel contractual. O combinație de scăderi spot determinate de reducerea cererii industriale, pe lângă creșterea contractelor cauzate de noile taxe de emisie și de creșterea generală a costurilor, a dus la creșterea prețurilor contractelor peste ratele spot din orașele germane la Paris, Birmingham, Milano, Lille, Madrid, Rotterdam și Anvers.

Deoarece ratele au crescut în prima jumătate a lui 2022, scăderea consumului declanșată de creșterea prețurilor a fost principalul catalizator al scăderilor constante ale ratelor la vedere. Cu toate acestea, într-un nou climat de inflație scăzută, consumul s-a stabilit acum la niveluri mai joase, rezultând volume mai mici de transport rutier de marfă. „La începutul lui 2024, expeditorii au acces la tarife spot mai mici decât contractuale. În acest an, operatorii vor trebui să facă față unei scăderi a cererii, care este deja în curs de câteva luni, și cu imprevizibilitatea costurilor acestora. Acum este momentul să accelerăm adoptarea instrumentelor digitale, care oferă vizibilitate și permit optimizarea veniturilor”, comentează Thomas Larrieu, directorul executiv al Upply.

Costurile au crescut în ultimii trei ani. Forța de muncă (+28,2%), întreținerea și reparațiile (+20,4%), anvelopele (+21,6%), piesele de schimb (+13,5%) și asigurările (+8,7%) au crescut considerabil și au contribuit la o bază de costuri exagerată.

Noile taxe ale Germaniei au crescut taxele pentru vehiculele grele de marfă pe drumurile germane cu aproximativ 80%. Potrivit GVN, Asociația Transportatorilor din Saxonia Inferioară, această creștere va duce la o cheltuială lunară suplimentară de 300.000 euro pentru unii dintre membrii săi. Acest lucru este măsurabil în indicele tarifelor de transport rutier intern al Germaniei, care a arătat că tarifele au crescut cu 8,3 puncte în decembrie. IRU estimează că noile taxe introduc un cost suplimentar anual de 6.700 EUR per camion în Germania. Aceasta presupune că vehiculele germane efectuează 60% din operațiunile naționale de transport rutier de marfă pe o rețea de drumuri cu taxă, știind că 55% din volumele de marfă sunt transportate cu vehicule cu mai mult de 5 axe, Euro 6, care reprezintă 30% din flota germană. De asemenea, noile taxe de drum în Austria, introduse la 1 ianuarie 2024, vor crește costurile anuale per camion cu 730 de euro.

Vincent Erard, director senior pentru strategie și dezvoltare al IRU, adaugă: „Companiile de transport se adaptează la provocările operaționale, financiare și de mediu pentru a răspunde cererii viitoare de transport. Trebuie susținute financiar eforturile pentru tranziția ecologică, implementarea infrastructurii de încărcare și realimentare, zone de parcare mai sigure și securizate, condiții de muncă îmbunătățite pentru șoferi și o digitalizare cuprinzătoare a documentelor de transport. De asemenea, ne putem aștepta la creșterea cererii de șoferi în următorii ani, cu aproximativ 745.000 de posturi neocupate până în 2028 și, astfel, costuri potențial mai mari. Contribuția indispensabilă a industriei transportului rutier la întreaga economie și societate nu trebuie subestimată.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut