
CNR a prezentat cele mai recente statistici privind transportul rutier, inclusiv statele care efectuează cel mai adesea transport internaţional, intern sau cabotaj. Deși rezultatele au fost publicate în această săptămână, ele includ date din 2021, comparate cu 2019, deoarece 2020 a fost atipic. În aproape toate categoriile clasamentului, cu excepția transportului intern, Polonia s-a clasat pe primul loc. Dat fiind că, în 2021, activitatea filialelor poloneze ale companiilor lituaniene era încă destul de limitată și, de exemplu, Girteka tocmai începea să pregătească o bază gigantică lângă Poznań, se poate aștepta ca în statisticile din 2023 dominația înmatriculărilor poloneze să fie și mai mare, datorită flotelor care se deplasează din Lituania.
Cifrele din 2021, publicate de CNR, arată o creștere a activității de transport rutier, cu 5,5% faţă de 2019, atât activitatea națională, cât și cea internațională bucurându-se de câștiguri. Pe plan internațional, în timp ce activitatea bilaterală a crescut într-un ritm mai lent, comerțul încrucișat a crescut cu 8,5%, cabotajul înregistrând o rată de creștere de 11,2%.
În ansamblu, sectorul european de transport devine din ce în ce mai internațional, activitatea internă scăzând cu 6% în cota de piață din 2008, pe măsură ce afacerile internaționale, în special cabotajul, au câștigat teren. În aceeași perioadă, comerțul încrucișat a crescut de două ori, iar cabotajul s-a triplat. Principalii beneficiari ai redresării post-Covid au fost statele din Europa de Est.
Polonia continuă să fie liderul pieței europene datorită unei creșteri de 8,8% a activității între 2019 și 2021. Între timp, sectorul german s-a contractat cu 1,5% și se confruntă acum cu concurența Spaniei pentru locul secund, care, grație unui ritm de creștere de 8,3%, a înregistrat o performanță la fel cu cea a Poloniei. Sectoarele franceze și italiene completează Top 5.
Clasamentul pe toate tipurile de transport rutier:
- Polonia, 379.820 milioane tone-kilometri, 19,4% din piața totală, o creștere de 8,8% față de 2019
- Germania, 307.272 milioane t.km, 15,7% din piață, în scădere cu 1,5%
- Spania, 270.176 milioane t.km, 13,8% din piață, o creștere de 8,3%
- Franța, 174.853 milioane t.km, 8,9% din piață, în creștere cu 0,5%
- Italia, 144.986 milioane t.km, 7,4% din piață, în creștere cu 5,1%
- Olanda, 70.228 milioane t.km, 3,6% din piață, în creștere cu 1,9%
- Cehia, 63.756 milioane t.km, 3,3%% din piaţă, o crestere de 63,2%
- România, 61.849 milioane t.km,3,2% din piaţă, creştere de 1,3%.
Transport rutier internațional:
Polonia, 245.090 milioane tone-kilometri, 32,8% din piață, +6,8% față de 2019
Spania, 87.710 milioane t.km, 11,7% din piață, + 4,9%
Lituania, 53.894 milioane t.km, 7,2% din piață, + 8,7%
România, 41.391 milioane t.km, 5,5% din piață, în scădere cu 6,7%
Germania, 35.272 milioane t.km, 4,7% din piață, în scădere cu 6,8%
Cehia, 33.932 milioane t.km, 4,5% din piata, +142%
Olanda, 33.782 milioane t.km, 4,5% din piață, +0,8%.
Activitatea internațională a crescut într-un ritm constant, cu o creștere de 5,8%. Cu toate acestea, nu toate sectoarele s-a descurcat la fel de bine. Grupul de țări din UE14 a scăzut cu 1,53% în aceeași perioadă, în timp ce noile state membre au înregistrat o rată de creștere de 10%.
Transport bilateral:
Polonia, 145.824 milioane tone-kilometri, 29,9% din piață, +2,8% față de 2019
Spania, 80.814 milioane t.km, 16,4% din piata, crestere cu 4,6%
Germania, 31.280 milioane t.km, 6,4% din piață, în scădere cu 4,9%
Olanda, 27.887 milioane t.km, 5,7% din piață, +1%
Cehia, 27.382 milioane t.km, 5,6% din piata, +134,1%
România, 21.193 milioane t.km, 4,4% din piață, o creștere de 3,8%
Ungaria, 15.413 milioane t.km, 3,2% din piață, – 0,5%
Afacerile bilaterale au crescut cu 4,1%. În ansamblu, noile state membre au fost principalii beneficiari ai acestei creșteri (+9,55%), comparativ cu o scădere generală de 2,12% în UE14.
Transport internațional încrucişat (cross-trade):
Polonia, 74.384 milioane tone-kilometri, 36,3% din piață, +11,4% față de 2019
Lituania, 36.136 milioane t.km, 17,6% din piață, +14,8%
România, 17.015 milioane t.km, 8,3% din piață, în scădere cu 14,4%
Bulgaria, 13.296 milioane t.km, 6,5% din piață, +87,1%
Slovenia, 10.378 milioane t.km, 5,1% din piață, în scădere cu 1,8%
Slovacia, 8.461 milioane t.km, 4,1% din piață, în scădere cu 16,9%
Portugalia, 6.836 milioane t.km, 3,3% din piata, +20,9%.
În comerțul încrucișat internațional, tendința puternic ascendentă care a apărut în ultimii zece ani continuă. Această activitate reprezintă acum mai mult de 10% din totalul afacerilor europene de transport rutier şi este dominată de doi veci: Polonia şi Lituania.
Transport de cabotaj:
Polonia, 20.985 milioane tone-kilometri, 45,1% din piață, o creștere de 18,6% față de 2019
Lituania, 5.110 milioane t.km, 11,5% din piață, +24,8%
România, 4.083 milioane t.km, 5,8% din piață, în scădere cu 22%
Spania, 2.933 milioane t.km, 5,7% din piață, o creștere de 7,6%
Olanda, 1.939 milioane t.km, 3,8% din piață, în creștere cu 7,5%
Bulgaria, 1.173 milioane t.km, 2,5% din piață, o creștere de 19,5%
Luxemburg, 1.368 milioane t.km, 2,5% din piata, crestere cu 1,5%.
Cabotajul a înregistrat o creștere foarte puternică (+11,2%) în această perioadă de doi ani. Această activitate este dominată în mare măsură de Polonia, care reprezintă acum aproape jumătate din totalul cabotajului european. Cabotajul în sectorul lituanian situat pe locul doi a crescut cu aproximativ 25%.
Transport rutier intern:
Germania, 272.000 milioane tone-kilometri, 22,5% din total, în scădere cu 0,7%
Spania, 182.466 milioane t.km, 15,1% intern, +10%
Franța, 162.574 milioane t.km, 13,4% intern, fără schimbare
Polonia, 134.730 milioane t.km, 11,1% intern, +12,9%
Italia, 128.547 milioane t.km, 10,6% intern, +4,9%
Suedia, 44.776 milioane t.km, 3,7% intern, +11,6%
Olanda, 36.446 milioane t.km, 3,0% intern, +2,9%.
După Cehia, Finlanda şi Belgia, urmează România, 20.458 milioane t.km, 1,7% intern, 22,7% creştere.
Activitatea internă a reflectat tendința generală, cu o creștere de 5,4%, impulsionată de performanța excepțională a noilor state membre (+14,68%). Considerat mult timp călcâiul lui Ahile al acestor noi state membre, creșterea afacerilor interne a fost determinată în principal de sectoarele polonez (+12,9%), român (+22,7%) și maghiar (+10,4%).